زمان پیدایش انسان تاکنون، انسان ها به دنبال داد و ستد و تجارت و بازرگانی برای گذرانذن معاش خود و خانواده بوده اند، با اینکه روند انجام این کار با گذشت ززمان تغییرات بسزایی داشته است اما یکی از مهم ترین نیاز های بشر همچنان داد ستد می باشد. از همین رو باید اطلاعات لازم جهت داد وستد داشته تا بتوانیم در امر تجارت و بازرگانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. یکی از مهم‌ترین مواردی که امر تجارت و بازرگانی باید بر روی آن تسلط داشت آگاهی داشتن از معانی و اصطلاحات گمرکی و واژگان تجارت بین‌المللی است. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ در زمینه ترخیص انواع کالا ها از گمرگ تخصص دارد این مجموعه دارای چندین سال سابقه کار حرفه ای در این زمنیه می باشد . ترخیص کالا از گمرک دبی از مهم ترین فعالیت این مجموعه می باشد.

اصطلاحات گمرکی به صورت متفق‌القول مورد قبول تمام کشورها، تجار و بازرگانان جهان است. این واژگان هر کدام دارای بار معنایی خاصی در بازرگانی هستند.  اهمیت اصطلاحات تجارت بین‌الملل از آنجاست که هم در مکاتبات تجاری و هم در مذاکرات بازرگانی با طرف‌های خارجی اهمیت خواهد داشت.بنابراین عدم تسلط بر اصطلاحات گمرکی  افراد را به دردسر خواهد انداخت. ما در این مقاله تلاش می‌کنیم تا به مهم‌ترین اصطلاحات گمرکی اشاره و آنها را تعریف کنیم. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ در زمینه ترخیص و ترانزیت انواع نوشیدنی ها نیز فعالیت دارد.

 

معرفی اصطلاحات گمرکی: 

دانستن اصطلاحات گمرکی برای یک تاجر و بازرگان بسیار اهمیت دارد و در روند کاری کمک کننده باشد، از همین رو ما در این بخش به بررسی این اصطلاحات می پردازیم

گمرک

 سازمانی است دولتی که وظیفه اجرای قوانین گمرکی، دریافت حقوق و عوارض ورودی و صدوری ، انجام پروسه واردات، ترانزیت و صادرات کالا را دارد.


حقوق گمرکی

حقوقی است که بر اساس تعرفه گمرکی نهاده شده و به اجناس و کالاها در زمان ورود یا صدور از حیطه گمرکی تعلق می گیرد.


تشریفات گمرکی

تمام عملیاتی که می بایست به وسیله افراد ذینفع و گمرک صورت پذیرد تا یک کالا صادر و یا وارد شود.


ترانزیت

شیوه گمرکی است که مطابق با آن کالاها تحت نظارت گمرک، از یک گمرک به سایر گمرک ها انتقال می یابد.


ترخیص

 به معنی بیرون رفتن کالا از گمرک بعد از انجام تشریفات گمرکی می باشد.


اظهارنامه گمرکی

به بیان مشخصات کامل کالا در اظهارنامه ارائه شده به گمرک اطلاق می گردد.


کابوتاژ

عبارتست از انتقال کالا از یک بخش به بخش دیگر، در یک کشور از طریق دریا یا رودخانه های مرزی


قانون امور گمرکی

طبق قوانین گمرکی است که در گمرک های کشور اجرا می شود آئین نامه اجرائی این قانون 397 ماده دارد که در آن شیوه های گوناگون گمرکی در مورد واردات، صادرات، تشریفات گمرکی، ارزیابی، ترخیص، تخلفات، قاجاق گمرکی، اختلافات گمرکی و دیگر مسائل گمرکی شرح داده شده است.


کالای متروکه

زمان مجاز توقف کالاهای وارد شده به گمرک چهار ماه پس از تاریخ ارائه اظهارنامه و صدور قبض انبار می باشد. اگر در حین این پروسه برای تشریفات گمرکی رجوع نگردد، کالا متروکه به حساب می آید. در صورت درخواست صاحب مال این فرصت به شرط پرداخت حق انبارداری تا 4 ماه دیگر نیز قابل تمدید می باشد.


حق العملکاری در گمرک

حق العملکار در گمرک به فرد (حقیقی یا حقوقی) گفته می شود که تشریفات گمرکی کالای منتسب به سایر افراد را به وکالت از طرف آن فرد در گمرک انجام دهد. این شخص حقیقی یا حقوقی باید پروانه حق العملکاری از گمرک اخذ کند.


تعرفه گمرکی

به معنی اخذ حقوق و عوارض گمرکی می باشد که روی هر کالا درج می گردد. به عنوان مثال وقتی گفته می شود تعرفه واردات تلویزیون 30% است یعنی مرجع دریافت حقوق و عوارض گمرکی این کالا 30% می باشد.


تعرفه های ترجیحی

جهت ایجاد انگیزه و برقراری تسهیلات به منظور ورود و صدور کالا انجام می شود و حد کم تری از حقوق گمرکی برای گروهی از کشورها مشخص و اعمال می گردد که به آن تعرفه ترجیحی می گویند.


نرخ ارز

به منظور محاسبه ارزش کالا برای پرداخت حقوق و عوارض گمرکی ارزش کالا که با پول خارجی محاسبه شده است باید به ریال ایران تبدیل گشته و نرخ ارز  جهت محاسبات گمرکی نرخ رسمی ارز در کشور است که از طریق بانک مرکزی هر روزه اعلام و ابلاغ می گردد.


 

بررسی اصطلاحات گمرکی در حمل و نقل بین المللی: 

سیستم قرار دادهای دریایی

چارترپارتی : قراردادی است که توسط آن مالک کشتی موافقت می نماید که کشتی خود یا بخشی از آن را جهت حمل کالا از بندری به بندر دیگر در اختیار تاجر یا فرد دیگری که به آن اجاره کننده گفته می شود، بگذارد و بابت آن کرایه اخذ نماید. یا اینکه کشتی خود را برای مدت زمان مشخصی اجاره دهد، که در این حالت به مبلغ پرداخت شده اجاره می گویند.


اجاره سفری کشتی به شکل (F.I.O ( Free in and Out

در این نوع همه هزینه های بارگیری و تخلیه وظیفه اجاره کننده می باشد اما مالک کشتی مسئول پرداخت تعرفه بندری است.


اجاره سفری کشتی به شکل ( Lump Sum)

در این شیوه اجاره کننده یک هزینه مقطوع را به منظور بهره وری از کشتی به مالک پرداخت می نماید و مالک در عوض حجم مشخصی را جهت بارگیری کالا و نیز سقف وزنی را که کشتی قادر به حمل می باشد را معین می کند.

این نوع اجاره امکان دارد به شکل ناخالص یا بصورت F.I.O باشد. زمانی که اجاره کننده کالاهای گوناگون و ناهمگون داشته باشد این شیوه اجاره مناسب تر به نظر می رسد. در همه موارد مذکور مالک کشتی هزینه ها و عوارض بندری را پرداخت می نماید.


اجاره سفری کشتی به شکل خالص ( Net Form )

در این روش اجاره اضافه بر پرداخت هزینه های بارگیری و تخلیه همه هزینه ها و عوارض بندری وظیفه اجاره کننده می باشد. در موقعیت هایی که کشتی به بنادری میرود که مالک کشتی آشنایی چندانی در مورد آنها ندارد و نیز در حالیکه بنادر بسیاری برای بارگیری و تخلیه یک سفر تعبیه شده است این نوع اجاره برای مالکان کشتی ها مطلوب تر است. البته امکان دارد تغییرات زیادی در هر یک از حالت های بالا داده شود و این مورد بستگی به طرز مذاکرات مربوط به اجاره کشتی و وضعیت طرفین دارد. شرایط و مواردی که به طور معمول در متن اصلی چارترپارتی ذکر می شود.


مقدمه

چارترپارتی ها با مقدمه کوتاهی آغاز می گردند. در مقدمه نام طرفین قرارداد، نام کشتی، مشخصات و وضعیت فعلی آن و تاریخ تقریبی حاضر شدن کشتی در بندر بارگیری، ثبت می گردد.


مشخصات کالا

 در این ماده نام کالا و کیفیت بسته بندی آن ( به شکل فله، کیسه ای، شبکه ای و غیره ) ذکر می شود. به طور معمول مقدار کالا بین یک مقدار حداقل و یک مقدار حداکثر محدود می شود.


محدوده زمانی مجاز برای عرضه کشتی در بندر بارگیری

به معنی محدوده زمانی که در طول آن مالک حق دارد کشتی خود را در بندر بارگیری عرضه نماید. در صورتی که پیش از آغاز این مدت زمان کشتی به بندر بارگیری برسد اجاره کننده الزامی برای شروع بارگیری ندارد. چنانچه کشتی پیش از پایان مهلت تعیین شده در بندر بارگیری آماده بارگیری کالا نباشد اجاره کننده می تواند که قرارداد را فسخ کند.


بندر یا مکان بارگیری کالا

بندر یا مکان بارگیری کالا همواره در چارترپارتی های سفری قید می شود که امکان دارد به شیوه های مختلف آورده شود. بعضی مواقع فقط یک بندر از یک منطقه جفرافیایی معین به انتخاب اجاره کننده باشد که در این حالت اجاره کننده می تواند کشتی را به دلخواه خود به یکی از بنادر آن منطقه هدایت کند. چنانچه بندر بارگیری معین باشد و از آن نام برده باشد کشتی می بایست به آن بندر برود و درصورتی‌که در آن بندر اسکله ویژه ای در قرارداد قید شده باشد باز کشتی ناگزیر است که به آن اسکله معین شده برود.

گاها بندر بارگیری به طور مشخص نام برده نمی شود که در این شکل اجاره کننده حق دارد کشتی را به دلخواه حمایت کند از اجاره کننده درخواست می کند که کشتی را به یک بندر مطمئن در آن منطقه هدایت کند. زمانی که بیش از یک بندر به منظور بارگیری مورد توافق قرار گیرد مالک کشتی می خواهد که بنادر بارگیری به ترتیب جغرافیایی صحیحی شناسایی شود.


پرداخت کرایه

در صورتی که در قرارداد شرطی برای پرداخت کرایه قید نشده باشد، کرایه بر اساس شیوه معمول تجارت در زمان تحویل کالا در بندر تخلیه قابل پرداخت است، اما هرگاه روش پرداخت کرایه در قرارداد ذکر شده باشد، بر اساس آن عمل می گردد.


حق ضبط و تصرف کالا

مالک کشتی تا موقعی که کرایه، کرایه از دست رفته خسارت دیرکرد و زیان نشئت گرفته از بازداشت کشتی را اخذ نکرده حق ادعا و ضبط کالا را دارد. اجاره کننده وظیفه پرداخت کرایه، کرایه از دست رفته، خسارت دیرکرد را در بنادر تخلیه و بارگیری دارد.

در برخی از موارد این ماده درباره دیگری بنام ( Caser Clause ) درج می گردد و به صورت زیر بیان می شود: تعهدات اجاره کننده با بارگیری کالا و دادن کرایه، کرایه از دست رفته و خسارت دیرکرد به پایان می رسد و مالک کشتی تا هنگامی که کرایه، کرایه از دست رفته و خسارت دیرکرد را اخذ نکرده حق ضبط و تصرف کالا را دارد.


هزینه های بارگیری و تخلیه

پرداخت هزینه های بارگیری و تخلیه کالا در یک چارترپارتی در موقع انجام مذاکرات اجاره کشتی توافق می شود امکان دارد این توافق به صورت های مختلف باشد، در اکثر مواقع شرایط قرارداد خرید کالا بنیانی برای توافق هزینه های بارگیری و تخلیه می باشد. چند نمونه از شرایط بارگیری و تخلیه جهت آشنایی ذکر شده است:

  • هزینه های بارگیری و تخلیه بعهده مالک کشتی ( Liner or Berth Terms )
  • هزینه های بارگیری و تخلیه و بارچینی به عهده اجاره کننده ( Free in and Out and Stowed )
  • هزینه های بارگیری و تخلیه به عهده اجاره کننده، صفافی به عهده مالک کشتی(Free on board steams trimming )
  • هزینه تخلیه به عهده اجاره کننده ( Free discharge )
  • هزینه بارگیری به عهده مالک کشتی، هزینه تخلیه به عهده اجاره کننده ( Liner in free out )

زمان بارگیری مجاز، زمان مجاز تخلیه

یکی از مسائلی که حتما در یک چاترپارتی سفری باید درج گردد مدت زمان مجاز به منظور بارگیری و مدت زمان مجاز برای تخلیه می باشد که به دو شوه امکان دارد در قرارداد اجاره قید شود، یا مدت زمان مشخصی برای هر کدام از عملیات بارگیری و تخلیه توافق گردد یا حجم بارگیری روزانه کالا و حجم تخلیه روزانه کالا در قرارداد ذکر شود که در این حالت از تقسیم مقداری کالای بارگیری شده بر هزینه بارگیری روزانه مدت زمان مجاز بارگیری، و از تقسیم مقدار کالای بارگیری شده بر هزینه تخلیه روزانه مدت زمان مجاز تخلیه محاسبه خواهد شد. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ در زمینه ترخیص و ترانزیت مواد غذایی نیز فعالیت دارد.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *