مراحل ترخیص کالا از گمرک جهت خارج سازی اجناس و کالاهای وارد شده یا صادر شده از حالت قاچاق و پیدا کردن حالت و جنبه ی قانونی آن ها می باشد تا از این طریق آزاد سازی شوند. فرآیند مراحل ترخیص کالا از گمرک شامل چندین مرحله از جمله آماده سازی، ثبت نمودن الکترونیکی یا فیزیکی اسناد اجناس و کالاهای صادراتی یا وارداتی، محاسبه ی وجوهی مثل سود بازرگان، حقوق و مالیات گمرکی، تعرفه و تسهیلات دولت به صادر کنندگان و وارد کنندگان اجناس و … .

در بیش تر کشورها و از جمله ایران حق العمل کار و کارگزاران گمرکی مانند صادر کنندگان و وارد کنندگان، خطوط کشتی رانی، تجارت های مستقل و … در زیر مجموعه ای از فعالیت فورواردی کالا و اجناس کار می کنند. شما کاربران محترم می توانید جهت آشنایی با مراحل گمرکی واردات، مراحل گمرکی صادرات و مراحل ترخیص کالا از دبی ما را در ادامه ی این مطلب همراهی کنید.

 

ضرورت طی کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک

ارزش های اجناس و کالاها شامل مجموعه اطلاعاتی است که باید مورد توجه یک تاجر و نیز یک ترخیص کار گمرکی قرار بگیرند که این ارزش کالا طی فرآیند مراحل ترخیص کالا در گمرک تعیین می شود. ارزش های کالاها در مرز کشور ها در همه ی گمرک ها دارای قیمت های متفاوتی می باشند که شما می توانید آن ها را در سامانه ی TSC ارزش مشاهده کنید.

 

شرایط و مراحل ترخیص کالا از گمرک

شرایط: 

طی کردن مراحل ترخیص کالا از گمرک مستلزم رعایت شرایطی مانند دریافت مجوز لازم، کارت بازرگانی، کارت حق العمل کاری می باشد که سازمان گمرک ایران آن ها را ارائه می دهد.

 

مراحل: 

  • به طور کلی مراحل ترخیص کالا در گمرک شامل موارد زیر می شوند:
  • کامل کردن اسناد مربوطه
  • استفاده از سیستم EPL جهت وارد کردن اطلاعات
  • گرفتن پرینت اظهار نامه
  • دریافت نمودن کوتاژ جهت تعیین کردن مسیر( مسیر زرد: بررسی کردن اسناد توسط کارشناس مربوطه و گرفتن مدارک  و مجوزهای لازم، مسیر سبز: صندوق، مسیر قرمز: اخذ مجوزهای لازم و ارزیابی و بررسی نمودن آن ها توسط کارشناس مربوطه)
  • ارزیابی کردن کالا ها
  • اخذ مجوزهای مورد نیاز
  • کارشناس سرویس به صورت مجازی
  • کرایه حمل و نقل خط های خارجی ۱۰ درصد
  • صندوق
  • انبار داری
  • درب خروج
  • و خارج کردن کالا

 

روال اظهار و ترخیص دادن کالا

در گذشته جهت اظهار و مراحل ترخیص کالا از گمرک خریداران باید به بخش های مربوطه به صورت حضوری مراجعه می کردند و اسناد را به صورت کاغذ ارائه می دادند. اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حال حاضر شما می توانید به عنوان یک خریدار تمامی اسناد خود را از طریق سیستم الکترونیکی به سیستم ترخیص کالای گمرک انتقال دهید و واضح است این کار از طریق کامپیوتر قابل انجام است.

 

به طور کلی روند ثبت اظهار و مراحل ثبت سفارش و ترخیص کالا شامل چهار مرحله می شود:

  • ثبت نمودن اظهار
  • بررسی و تایید شدن اظهار نامه
  • پرداخت کردن مالیات و عوارض واردات
  • ارائه دادن بقیه ی اسناد لازم

 

نحوه ی اظهار کالا در گمرک و ثبت آن

اولین مرحله از مراحل ترخیص کالا از گمرک ثبت نمودن آنلاین اظهار نامه ی واردات در سیستم گمرک پس از تکمیل کردن آن است. در هنگام وارد کردن کالا به گمرک باید به اطلاعاتی مانند نوع کالا، کمیت آن، علامت تجاری کالا، ارزش، مدل و وزن کالا توجه شود. شرکت کشتی رانی قبل یا بعد وارد شدن کالا باید درمورد ورود و اطلاعات آن گزارشی برای گمرک ترتیب دهد. پس از آن در صورت عدم بروز خطا و مشکل به شرکت های حمل و نقل و کشتی رانی شماره ی اعلامیه ی ورود ارائه می شود.

کوتاژ چیست؟ ثبت نمودن اظهار نامه ی صادرات اجناس یا واردات آن در اداره ی گمرک. گمرک برای هر اظهار نامه ی بدون مشکل و ثبت شده یک کد یا شماره می دهد که کوتاژ نام دارد.

 

بررسی و تایید کردن اظهار نامه

در این مرحله وارد کننده اسناد و اعلامیه را بررسی و تایید می کند. شما برای پرداخت الکترونیکی می توانید شماره ی اظهار نامه را از سیستم الکترونیکی گمرک دریافت کنید که این کار پس اعتبار سنجی اطلاعات وارد شده توسط سیستم گمرک الکترونیکی صورت می گیرد.

 

پرداخت کردن عوارض و مالیات واردات

در مرحله ی سوم از مراحل ترخیص کالا از گمرک لازم است که مالیات و عوارض در خواست شده توسط گمرک پرداخت شود. این پرداخت می تواند به صورت الکترونیکی و یا فیش بانکی صورت بگیرد.

 

ارائه بقیه  اسناد

علاوه بر اطلاعات باید اسناد دیگری از جمله فاکتور خرید( نشان دهنده ی قیمت کالای خریداری شده) ، گواهی بهداشت( برای محصولات آرایشی بهداشتی، مواد غذایی و مواد دارویی)، مانیفست، پکینگ لیست و بارنامه نیز به گمرک ارائه شوند.

اسناد لازم برای مراحل ترخیص کالا در گمرک

یکی از مراحل ترخیص کالا از گمرک و رویه  واردات کالا بار گذاری اسنادی مانند بارنامه، قبض انبار، ترخیصیه، پکینگ لیست، پر فرما، گواهی مبدا و فاکتور می باشد.

 

اصل اسنادی که باید به اظهارنامه ضمیمه شوند عبارتند از:

الف – کالای ورودی:

** اسناد خرید
** اسناد حمل (یا تصویر تصدیق شده سند حمل توسط شرکت حمل و نقل بین المللی)
** ترخیصیه
** قبض انبار

مجوزها و  گواهی های لازم:

  • اسناد بانکی (در صورتی که کالا از طریق نظام بانکی وارد شده باشد)
  • گواهی مبدأ
  • صورت عدل بندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)
  • و سایر اسنادی که گمرک در اجرای قانون یا سایر قوانین ضروری بداند.

ب – کالای صدوری:

** قبض انبار (در صورت تحویل کالا به انبارهای گمرکی)

** مجوز ارزیابی در خارج از اماکن گمرکی (حسب مورد)

** سیاهه فروش (فاکتور)

** فهرست عدلبندی (در صورت یکنواخت نبودن کالا)

** گواهی ها و مجوزهای قانونی (در صورت شمول)

** تصویر پروانه ورود موقت برای پردازش یا پروانه ورود قطعی برای تعیین مواد وارداتی به کاررفته در کالای صادراتی (حسب مورد)

** و سایر اسنادی که گمرک در اجرای مصوبات مراجع صلاحیت دار ضروری بداند.

 

صدور پروانه ترخیص کالا

پروانه ترخیص به کالاها جنبه قانونی می بخشد. همچنین شماره و کد شناسایی نیز در این مرحله تعیین می شود. با وجود این کد بر روی محصولات و کالاها، می توانند در هر کدام از بازارهای کشور عرضه شوند. ضمن اینکه هیچ پیگیری قانونی متوجه تاجران نخواهد بود.

 

در ادامه پبگیری ها شامل

1- پیگیری اسناد در دفاتر تعرفه و ارزش جهت اختلافات تعرفه ای و تفاوت ارزش(کسر دریافتی ویا بیش بود ارزش)

2- تعیین تعرفه(انوانتر) در دفتر تعرفه گمرک ایران بصورت کتبی

3- ثبت ارزش صادراتی کالا در سی دی ارزش گمرک ایران

4- پیگیری و اخذ مجوزهای وارداتی و صادراتی ، اختلافات در واردات کالا و ممنوعیتهای گمرکی،در دفاتر واردات و صادرات

5- شرکت در کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی و اخذ نتیجه نهایی

6- شرکت در کمیسیون تجدید نظر

 

هزینه مراحل ترخیص کالا از گمرک

هزینه ترخیص کالا از گمرک که نماینده یا صاحب کالا باید در زمان ترخیص کالا پرداخت بکند به طور کلی شامل باربری، انبار داری، تعرفه آزمایشگاه، تخلیه، بارگیری، کارشناسی کالا، بدرقه ی کالا و … می شود. سازمان گمرک ایران برای رویه ی وارد سازی اجناس ۵ درصد ارزش گمرکی و نیز سود بازرگان را وصول می کند. شما عزیزان می توانید جهت گذراندن مراحل ترخیص کالا از گمرک شرکت بازرگانی رهپویان مسیح کمک بگیرید.

 شرکت ما با بهره مندی از کادر با تجربه و کار بلد و نیز متخصصان مربوطه می توانند می توانند مراحل ترخیص کالا از گمرک را با بالا ترین میزان سرعت و دقت ممکن و بدون برای شما انجام دهند.  ارائه ی سایر خدمات گمرکی و بازرگانی تاجران و بازرگانان نیز از خدمات اصلی شرکت بازرگانی رهپویان مسیح محسوب می شود. قابل ذکر است که در این شرکت متخصصان و مشاورانی جهت برطرف سازی اختلاف ها بین صاحبان اجناس و گمرک و نیز پیگیری نمودن حقوق دعاوی وجود دارد که شما می توانید در صورت لزوم از خدمات آنان بهره بگیرید.

 بهترین شرکت ترخیص کالا 

شرکت بازرگانی بارون امپرور جنرال تریدینگ یکی از بهترین و مطمئن ترین شرکت ها برای ترخیص کالا از گمرک می باشد که سابقه و پیشینه ی درخشان در این زمینه دارد. این شرکت خدمات دیگری چون ثبت کردن سفارش هر نوع از اجناس تجاری، تنظیم نمودن مدارک ترخیص کالا و اسناد بانکی یا بازرگانی، ارائه ی مشاوره ی بازرگانی و نیز گمرکی و … به متقاضیان عرضه می کند. شما می توانید با اعتماد به شرکت بازرگانی مذکور خیال خود را بابت گذراندن مراحل ترخیص کالا از گمرک و همچنین ترخیص و ترانزیت مواد غذای از گمرک جبل علی  آسوده کنید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *