یکی از مسائل مهم در امر صادرات و واردات، ارز ترخیص کالا، نوع ارز برای واردات، صادرات می باشد. روش های مختلفی جهت تامین ارز برای واردات وجود دارد. Payment Order  یا همان حواله ارزی، به نوعی درخواست گفته می شود که در جریان آن بانک و یا موسسات مالی با توجه به تقاضای دارنده حساب بانکی و یا مشتری، به موسسه مالی و یا بانک کارگزار در کشوری دیگر حواله صادر می کنند.

 

نرخ ارز برای ترخیص کالا

نکته مهم  این است که هر حواله ای مبلغی مخصوص به خود دارد و بانک کارگزار خود می خواهد تا آن مبلغ را به شخص مورد نظر پرداخت کند. تمامی حواله های ارزی از طریق حساب های نوسترو واسترو و یا از طریق بانک کارگزاری و موسسات مالی پرداخت می شود. اصولا حواله های ارزی به دو گروه حواله های وارده و حواله های صادره تقسیم می شوند. ارز در زبان انگلیسی Currency نامیده می شود. اصولا ارز نوع پذیرفته شده ای از پول است که حاوی اسکناس های کاغذی و سکه می شود. ارز را دولت توزیع می کند و در داخل اقتصاد گردش دارد. جالب است بدانید که ارز به عنوان واسطه مبادله کالا و خدمات اصولا مورد استفاده قرار می گیرد و پایه و اساس کسب و کار ها است.

 

حواله صادره و وارده چیست؟

حواله صادره: در این حواله، فرستنده از مشتریان بانک مسکن است. مشتری می تواند از طریق بانک برای فردی که در بانک دیگری حساب دارد اقدام به ارسال وجه کند.

حواله وارده: در این نوع حواله ، مشتری می تواند با استفاده از سایر بانک ها برای فردی دیگری که در بانک دیگر حساب دارد وجه حواله کند.

 

انواع ارز ترخیص کالا 

ارز ها در روند ترخیص کالا به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اما بهتر است قبل از این که انواع ارز ترخیص کالا را بگوییم به این نکته اشاره کنیم که ترخیص کالای قطعی از لحاظ تجاری به مواردی تقسیم می شود که در هنگام ثبت سفارش باید در سامانه در بخش معامله، جهت پرداخت وجه کالا منبع تامین ارز مشخص شود. ترخیص کالای قطعی از لحاظ تجاری به مواردی تقسیم می شود که عبارت است از:

1- واردات از طریق مناطق آزاد صنعتی و تجاری

2- واردات بدون انتقال مرز

3- واردات از طریق مبادلات مرزی

4-  واردات از طریق اعتبار اسنادی ( یا همان گشایش اعتبار در بانک)

5-  واردات در مقابل صادرات ( ارز صادرات غیر نفتی)

 

منابع تامین ارز ترخیص کالا :

1- ارز آزاد جهت گشایش اعتبار اسنادی در بانک

اصولا اکثر بازرگانان کالا ها را به این روش واردات می کنند. به عبارتی پول از طرق سیستم های بانکی معامله می شود. جالب است بدانید که معاملات نقدی شامل معاملاتی می باشد که بین فروشنده و خریدار به محض این که معامله انجام شد، ارز و ریال هم با یکدیگر مبادله می شوند.

 

2- دلار حواله

حواله دلار در واقع نوعی دستور پرداخت است که بر طبق آن موسسات و صرافی ها به تقاضای مشتری به یکی از بانک های کارگزار خود در خارج از کشور حواله صادر می کنند و در واقع از آن موسسه و یا بانک می خواهند که مبلغ حواله را به فرد پرداخت نماید. بنابراین بهتر است بگوییم که برای ارسال دلار از طریق یک موسسه و یا بانک به حساب شرکت و یا فردی دیگر در بانک مقصد از حواله ارزی که به صورت دلار است استفاده می کنند و در اصل به آن دلار حواله می گویند. امروزه حواله های دلار از طریق شبکه جهانی سوئیفت انجام  می شود. امروزه بسیاری از استاید و دانشجویان نتایج فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی خود را در قالب مقاله به مجلات خارجی ارسال می کنند و در صورتی که مقالاتشان پذیرفته شود، نیازمند واریز هزینه ای به عنوان هزینه چاپ مقاله هستند تا مقاله آن ها در مجلات خارجی چاپ شود. نکته مهم اینجاست که بسیاری از مجلات هزینه چاپ مقاله را به صورت دلار دریافت می کنند. امروزه یکی از مهم ترین مشکلاتی که اساتید و دانشجویان به دلیل وجود تحریم های بانکی با آن مواجه هستند این است که امکان انجام حواله های بین المللی، پرداخت آنلاین و داشتن کارت های اعتباری وجود ندارد.

 

انواع روش های  دلار حواله عبارت است از:

1- سیستم بانکی Wire Transfer

2- حواله مانی گرام Money Gram

3- وسترن یونیون Western Union

 

جهت حواله دلار شرایط و قوانینی وجود دارد که عبارت است از:

1- کلیه هزینه ها و کارمزد ها برای پیگیری مجدد و اصلاحیه بر عهده خود مشتری است.

2- در صورتی که مشتری اعلام کند که نیاز به حواله مجدد دارد تمامی کارمزدهای مربوط به حواله را نیز باید پرداخت کند.

3- یکی از نکات جالب این است که در صورتی که مشتری وجه ریالی حواله را در اختیار داشته باشد فقط به نرخ روز با مشتری تسویه می شود.

3-  حواله با توجه به هماهنگی های قبلی صورت گرفته و در صورتی که تا پایان وقت بانکی در همان روز انجام شود، قطعی تلقی می شود.

4- در ارسال حواله های مربوط به شرکت ها در صورتی که بانک ارسال کننده  درخواست دهد، مشتری وظیفه دارد تا تمام پیش فاکتور ها و سایر مدارک را به صرافی ارائه دهد.

 

3- دلار مبادله ای

منظور از دلار مبادله ای نرخی است که در مرکز مبادلات ارزی اعلام شده است و این نرخ اصولا به صورت روزانه اعلام می شود. به این نرخ، نرخ دولتی و یا رسمی نیز می گویند. مرکز مبادلات ارزی زیر نظر بانک مرکزی می باشد و برای ساماندهی تقاضاها و عرضه ارز در بین تاجران و بازرگانان ایجاد شده  است.

 

4- دلار سنا

منظور از دلار سنا نرخ های محاسباتی و اعلامی در سامانه سنا می باشند و این نرخ ها به صورت میانگین و یا به صورت متوسط نرخ خرید و فروش ارز ثبت می شود. سامانه سنا توسط صرافی های مجاز کل کشور اداره می شود و زیر نظر بانک مرکزی می باشد.

 

5- حساب ذخیره ارزی

در این روش از واردات بخشی از هزینه ها توسط حساب ذخیره ارزی پرداخت می شود و مابقی هزینه ها توسط بازرگانان پرداخت می شود.

 

6- وام ارزی

وام ارز خارجی که همانطور که از نامش پیداست از جنس ارز خارجی است برای واحد های تولیدی که پروانه تاسیس دارند ولی هنوز خط تولیدشان راه اندازی نشده است و پروانه بهره برداری ندارد از طریق شعبه مرکزی بانک، اعطا می شود. واحد های تولیدی که کارت بازرگانی ندارد جهت واردات اجزاء، قطعات مورد نیاز، تجهیزات و ماشین آلات خود باد به صورت موقت کارت بازرگانی از اداره کل صادرات و واردات دریافت کنند و سپس از وام ارزی استفاده کنند.

 

7- ورود موقت

این نوع واردات کارمزد ثبت سفارش ندارد و هیچ نیازی به حواله ارزی نیز ندارد، زیرا کالاها بعد از این که وارد کشور شدند، روی آن ها تغییرات جزیی اعمال می شود و دوباره به خارج از کشور صادر می شوند. از این روش بیشتر برای شرکت در نمایشگاه ها، سمینار ها، انجام آزمایش های مهم و … صورت می گیرد.

 

شیوه های پرداخت ارز ترخیص کالا در زمان ثبت سفارش برای واردات

1- نقدی: در این روش تامین وجه و مبلغ کالا به صورت نقدی انجام می شود. یعنی

2- اعتبار اسنادی : یکی از روش های با اعتبار و مطمئن برای فروشنده و خریدار است که در این روش خریدار وجه مربوط به کالا را به بانک می دهد و بانک وجه و عامل وجه را به فروشنده پرداخت می کند.

3- برات وصولی: این روش مانند روش اعتبار اسنادی است ولی با این تفاوت که در این روش به جای شماره LC شماره برات جایگزین و ذکر می شود.

4- یوزانس: این روش تماما از طریق سیستم های بانکی انجام و پیگیری می شود . در این روش نرخ اضافه شده و مدت اضافه شده به قیمت اولیه کالا افزوده می شود.

 

اجزای اصلی حواله ارزی ترخیص کالا 

هر حواله ارزی از چندین جزء اصلی تشکیل می شود که عبارتند از:

1- فرستنده و درخواست کننده حواله

2- بانکی که پیام حواله را دریافت می کند.

3- بانک فرستنده حواله مورد نظر.

4- بانک مقصد.

5- مبلغ حواله.

6- والور حواله.

7- نوع ارز حواله.

8- کارمزد حواله.

 

شرکت بارون امپروذ جنرال ترندینگ 

شرکتBaron Emperor General Trading  دارای 25 سال سابقه فعالیت بازرگانی، گمرکی، تجاری در اتاق بازرگانی امارات متحده عربی می باشد که دارای شماره لایسنس 587395 در دایره اقتصادی دبی است.

این شرکت خدماتی از قبیل ترانزیت و ری اکسپورت کالا، اخذ بسته های پستی تجاری، ترخیص تخصصی و یکروزه مکمل های ورزشی، مواد غذایی و آشامیدنی از گمرک امارات، ترخیص کالا از دبی ، ترخیص کالا از گمرک هوایی و دریایی امارات، خرید خودرو و ارسال به کشور ایران، خرید از سایت های معتبر خارجی، ارسال و واریز وجه خرید کالا به حساب فروشنده خارجی با استفاده از سیستم های بانکی کشور امارات، خرید کالا از امارات و کشور های اروپایی، آسیایی و…،  ارسال کالا توسط لنج به ایران، تحویل کالا از فروشنده های خارجی در درب انبار و ارسال به مقصد خریدار، تحویل کالا از فروشنده های خارجی بر روی اسکله بندر کشور مبدا و ارسال به مقصد مورد نطر خریدار را ارئه می دهد. بنابراین شما می توانید با خیال راحت از خدمات این سایت معتبر استفاده کنید و این آسودگی را داشته باشید که این شرکت تمام وظایف خود را به نحو احسنت انجام می دهد.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *