در چندین سال اخیر با توجه به قوانین اعمال شده از طرف دولت، واردات برخی از کالاها و اقلام به کشور ممنوع شده است. در لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، نام کالاهایی را که ورود آن‌ها به کشور با ممانعت مواجه شده آورده شده است. درباره‌ی این لیست و اقلام مورد نظر باید و نبایدها و شرایطی وجود دارد، که حتما باید در نظر گرفته شوند.

 

لیست کالاهای ممنوعه وارداتی چیست؟

سالانه با توجه به وجود شرایط و قوانین مختلف در حوزه‌ی اقتصادی و صادرات و واردات کشور، یک سری ضوابط توسط دولت کشور تدوین می‌شود و با توجه به این ضوابط یک لیست ملقب به لیست کالاهای ممنوعه وارداتی تهیه شده، که خبر از وجود موانعی در واردات بعضی از کالاهای خاص به کشور را به دلایل مشخصی می‌دهد.

بسیاری از مسئولین کشوری تدوین این لیست را به نفع مردم کشور می‌دانند و باور دارند با ایجاد این ممنوعیت‌ها، می‌توان به تولید داخلی کشور کمک بسیاری کرده و باعث رونق اوضاع اقتصادی شد. دلایل اصلی تدوین این لیست، ممکن است برای خیلی از افراد سوالاتی را پیش آورد؛ در ادامه به بررسی این عوامل مهم و تاثیرگذار می‌پردازیم.

ترخیص انواع کالا از گمرکات امارات را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید.

 

به طور کلی می توان لیست کالاهای ممنوعه وارداتی  را در فهرست زیر خلاصه کرد :

1- لباس و منسوجات

2- لوازم آشپزخانه

3- ابزار کار

4- لوزام مورد استفاده در ساخت مسکن

5- خودرو

6- کفش و کیف و سایر مصنوعات چرمی و …

7- لوازم آرایشی بهداشتی

8- بعضی ماشین آلات تولیدی داخل

9- لبنیات و خوراکی ها

10 – مبلمان و مصنوعات چوبی

 

دانلود فهرست ۱۳۳۹ قلم کالای ممنوعه وارداتی

دانلود

 

علت تدوین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی

در سال‌های اخیر به دلیل رشد روز افزون نرخ ارز و نیاز بسیار بالای دولت برای تامین ارز مورد نیاز کشور و همچنین پایین آمدن سود حاصل از تجارت نفت، شرایط کشور با گذشته تفاوت بسیاری پیدا کرده و به نوعی وضعیتی متفاوت به وجود آمده است.

وجود این شرایط باعث شده تا دولت قوانین و محدودیت‌هایی را برای تاجران اعمال کند. به وجود آمدن لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای وارد کنندگان کالاها و همچنین تولید کنندگان در جهت تهیه‌ی مواد اولیه‌ی مورد نیاز از دیگر کشورها و وارد کردن آن‌ها به کشور شود؛ با این حال منافعی را در جهت افزایش نرخ تولیدات داخلی به دنبال خواهد داشت.

به وجود آمدن این لیست، ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای وارد کنندگان کالاها و همچنین تولید کنندگان در جهت تهیه‌ی مواد اولیه‌ی مورد نیاز از دیگر کشورها و وارد کردن آن‌ها به کشور شود.

 

معایب ایجاد ممنوعیت‌های وارداتی

مطمئنا تدوین فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی در صورتی که برای بعضی از اشخاص ضرری را به دنبال دارد، ممکن است برای بعضی دیگر سودمند باشد. اما سوال اینجاست که چه اشخاصی از این قانون اعمال شده سود می‌برند؟ بسیاری از واردکنندگان، نهایت تلاش خود را برای اعمال فشار بر دولت کشور بکار می‌گیرند و با پشت سر گذاشتن نهادهای دولتی و گمرکی مسئول کار خود را پیش می‌برند.

بعضی دیگر از تجار با اطلاع از قوانین ممنوعیت ورود بعضی کالاها، سود قابل توجهی را بدست خواهند آورد. به علاوه بعضی از مسئولین کشوری اعتقاد دارند که اعمال این محدودیت‌ها، باعث افزایش قاچاق کالاهای مختلف به کشور می‌شود.

 

منافع اعمال این ممنوعیت‌ها برای چه اشخاصی خواهد بود؟

اعمال این ممنوعیت‌ها و تدوین لیستی از کالاهای ممنوعه گمرک، سود بسیاری را برای تجار و واردکنندگان به همراه دارد که با ذخیره‌ی کالاهای ممنوعه وارداتی در انبارهای خود نیازی به وارد کردن این کالاها به کشور را نداشته و در نهایت می‌توانند کالاهای انبار شده‌ی خود را وارد بازار کرده و با قیمتی بسیار بیشتر به فروش برسانند.

لذا بیشتر مردمی که تا کنون با مشکل رشد روز افزون قیمت ارز روبرو بوده‌اند، هم اکنون باید با افزایش قیمت بیش از پیش بسیاری از کالاها دست و پنجه نرم کنند و یا این که از مصرف برخی از اقلام خودداری کنند.

 

قوانین مربوط به ممنوعیت واردات کالا در سال 99

با توجه به قرارگیری کشور در لیست FATF و علاوه بر آن بیشتر شدن روز افزون ممانعت‌ها و محدودیت‌های مالی و ارزی در کشور، در طی سال‌های اخیر ممنوعیت‌های وارداتی بیش از پیش افزایش یافته است؛ طبق بررسی‌های انجام شده، ممنوعیت واردات کالا در سال 99 نسبت به سال‌های دیگر بیش از پیش زیاد شده است و بسیاری از اقلام مختلف به این لیست اضافه شده‌اند و به همین دلیل تجار و بازرگانان با چالش‌های بسیاری در یک سال اخیر مواجه بوده‌اند. در ادامه به بررسی لیست کالاهای ممنوعه وارداتی گروه 4 و همچنین ممنوعیت‌های اعمال شده برای واردات این کالاها پرداخته می‌شود.

 

لیست ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 در سال 99

با توجه به بررسی‌های انجام شده و اطلاعات به دست آمده از قوانین واردات و گمرک کشور، بسیاری از مسئولین کشوری خواستار این بوده‌اند تا با تلاش بسیار از ورود کالاهای گروه 4 به کشور تا حد امکان جلوگیری شود‌. این لیست از کالاها، بیشتر از کالاهای لوکس و گران تشکیل شده‌اند که واردات آن‌ها به کشور به نوعی غیرضرور بوده و واجب نیست.

در ادامه به معرفی کالاهایی که در لیست ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 در سال 99 قرار گرفته‌اند می‌پردازیم؛ این لیست دربردارنده‌ی 1339 ردیف تعرفه‌ی 8 رقمی است که با توجه به نشست‌های انجام شده توسط مسئولان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، تصمیم بر آن شده که ثبت سفارش این کالاهای ممنوعه وارداتی بسته شود. در تصویر زیر به تعدادی از این کالاها اشاره شده است.

 

لیست کالاهای گروه 4

همانطور که گفته شد، لیست کالاهای ممنوعه وارداتی گروه 4 بیشتر از کالاهایی تشکیل شده که ورود آن‌ها به کشور غیر ضرور بوده و واجب نخواهد بود. از جمله کالاها و اقلامی که در این لیست قرار دارند عبارت‌اند از لوازم و ابزار مورد استفاده در آشپزخانه، مبلمان و ابزار چوبی، مواد غذایی مثل لبنیات، لوازم آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و کالاهای چرمی دیگر، ابزار و مصالح مورد استفاده در ساخت املاک مسکونی، ابزار و وسایل کار مختلف، لباس، خودرو و همچنین قطعات و ابزار مورد استفاده در تولید خودرو. این کالاها با توجه به تصمیمات دولت بطور جدی دچار ممنوعیت ورود شده‌اند.

 

جزئیات مربوط به ممنوعیت واردات کالا در سال 99

در طی یک سال اخیر با ارائه‌ی لیست کالاهای ممنوعه‌ی وارداتی توسط دولت، محدودیت‌های زیاد و جدیدی برای واردات بعضی از کالاها به وجود آمده است. لیست ممنوعیت واردات کالاهای گروه 4 در سال 99، نشان می‌دهد که در طی یک سال گذشته واردات حدود 2500 کالا به کشور با ممنوعیت‌هایی مواجه شده است.

در جدیدترین لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، کالاهایی همچون مواد غذایی مختلف همچون آرد، برنج، غلات مختلف، گندم و… و همچنین بسیاری از مواد لبنی قرار گرفته‌اند. در لیست کالاهای ممنوعه 99، هر کدام از کالاهای ذکر شده دارای یک کد تعرفه‌ی مشخص هستند که با توجه به این کد تعرفه می‌توان از قرارگیری این کالاها در لیست اطمینان حاصل کرد. نکته‌ی جالب توجه این است که در بعضی موارد ممکن است قیمت کالاهای ممنوعه وارداتی، کمتر از قیمت آن‌ها در بازار داخلی باشد.

 

مجموعه بارون امپرور جنرال تریدینگ

شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ که دارای 25 سال سابقه فعالیت در زمینه‌ ترخیص کالا از دبی و امور تجاری و بازرگانی می‌باشد و خدمات بسیاری را به شرکت‌های مختلف بازرگانی و تجاری در زمینه‌ی امور گمرکی و قوانین مختلف مرتبط با صادرات و واردات کالاها ارائه می‌دهد، مزایای زیادی را با همکاری با شرکت‌های بازرگانی مختلف برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

شرکت‌های بازرگانی می‌توانند بدون هیچ گونه پرداختی برای مالیات و عوارض مختلف بازرگانی، فعالیت‌های تجارب خود را با این شرکت بزرگ و معتبر رو به جلو ببرند و اطلاعات به روز را درباره‌ی قوانین جدید گمرک و ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های مختلف به دست آورند.

ترخیص انواع کالا از گمرکات امارات را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید.

 

 

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *