وارد کننده لوازم آرایشی و بهداشت یا وارد کننده های اقلام غذایی نیاز به دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت هستند. در صورتی مجوز بهداشت صادر می شود که فرد دارای پیش فاکتور و اسناد مربوط به محصول باشد. مثلاً محصولات باید پروسه آنالیز فیزیکی و شیمیایی را طی کرده باشند. در ادامه در رابطه با مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک بیشتر صحبت می کنیم.

 

ترخیص کالا از گمرک در یک نگاه

فرآیند ترخیص کالا از گمرک به صورتی است که صاحب کالا و یا نماینده رسمی وی، برای صادرات و واردات محصول و همینطور خروج آن نیاز است یک سری مراحل را طی کنند که به این امر ترخیص گفته می شود.

 یکسری مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است و همینطور مدارکی می بایست تنظیم شود و در نهایت ثبت آن چه به صورت دستی و چه به صورت الکترونیکی صورت بگیرد.

در نهایت زمانی که کالا به گمرک می رسد شرایط انتقال به انبار فراهم می شود. قبض دریافت می شود و همینطور نیاز به برگه ترخیص کالا از گمرک است و باید مدارک اسناد مربوط به کالا نیز ارائه شود. مدارکی که فروشنده برای خریدار ارسال کرده است.

ترخیص انواع کالا از گمرکات دبی را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید.

 

 

 

بررسی لیست مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک

در ایران پروسه ترخیص کالا از گمرک به این صورت است که در ابتدا باید اسناد جمع آوری شود، مدارک تنظیم شود و ارائه شود و در نهایت مجوزهای لازم برای ترخیص کالا به طور دقیق اخذ و عرضه شود. در این بخش می خواهیم توضیحی در خصوص لیست مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک  ارائه دهیم:

 مجوز استاندارد: اگر بخواهیم یکی از مهمترین مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک را معرفی کنیم، می بایست به مجوز استاندارد اشاره کنیم. گمرک می بایست برای کالاها یک سری اطلاعات درست دریافت نماید و با آزمایشگاه های مختلف که از سوی سازمان استاندارد تایید شده اند، تماس حاصل می کند و مکاتبات صورت می گیرد.

سازمان استاندارد هر ساله یک لیست تهیه می کند که در آن اسامی کالاهایی که نیاز به مجوز استاندارد دارند نوشته می شود. لیست زیر معمولاً نیاز به مجوز استاندارد ندارند:

  •     در صورتی که تعداد کالاهای وارداتی کمتر از 5 عدد باشد.
  •     در صورتی که صادرکننده در لیست صادرکنندگان برتر قرار بگیرد.
  •     کالاهایی که به شکل موقت وارد کشور شده اند.

 

 مجوز وزارت راه: در پروسه ترخیص کالا از گمرک مجوز دیگر مورد نیاز مربوط به کالاهایی است که قرار است به واسطه شرکت های حمل و نقل غیر ایرانی منتقل شوند. معمولاً در این شرایط نرخ کرایه حمل به واسطه سازمان حمل و نقل صورت می گیرد و دلار دولتی نیز محاسبه می شود. دقت شود که اگر این مجوز دریافت نشود، اجازه ترخیص کالا از گمرک عرضه نمی شود.

 

اخذ مجوزات لازم برای ترخیص کالا مربوط به بخش قرنطینه

دقت کنید که وقتی صحبت از قرنطینه می شود در واقع دو دسته قرنطینه مدنظر است که شامل:

  • 1-قرنطینه حیوانی
  • 2- قرنطینه نباتی

 برخی از کالا ریسک متوسط برای ترخیص دارند که نیاز دریافت مجوز قرنطینه برای آن نیاز است مثلا: بذرهای گیاهی، الیاف؛ دانه های خوراکی و همینطور گل و گیاهان و میوه ها. برخی دیگر از کالاهای نباتی هستند که ریسک کمی در پروسه ترخیص دارند و نیازی به دریافت مجوز برای ثبت سفارش ندارند.

این مدل از کالاها می بایست گواهی بهداشت داشته باشند. بازرسان هر روه میزان آلودگی این کالاها را بررسی می کنند و همینطور می بایست پروسه تایید قرنطینه در خصوص کالا در راستای از بین بردن آلودگی بررسی شود.

در صورتی که آلودگی رویت شود نیاز است که کالا به مبداً باز پس فرستاده شود و اگر آلودگی زیاد باشد پروسه ترخیص کالا از گمرک متوقف شده و کالا نابود می شود.

 

مجوزهای ترخیص کالا از گمرک از سوی وزارت بهداشت

کسانی که وارد کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستند و یا اقدام به ترخیص کالا از گمرک از نوع مواد غذایی دارند نیاز به دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت هستند. در صورتی مجوز بهداشت صادر می شود که فرد دارای پیش فاکتور و اسناد مربوط به محصول باشد.

مثلاً محصولات باید پروسه آنالیز فیزیکی و شیمیایی را طی کرده باشند و همینطور پروسه مربوط به آنالیز میکروبی نیز دنبال شده باشد. گاه نیاز است که نمونه هایی از کالا به صورت جدا بررسی شود.

در پیش فاکتور باید گواهی بهداشتی ارائه شده توسط اداره بهداشت برای سالم بودن کالا ارائه شود و همین طور قابل مصرف بودن آن نیز قید شود. زمانی که کالا برای ترخیص به ثبت رسید نیاز است که شماره استاندارد کالا، برگه آنالیز کالا و همینطور فرمولاسیون نیز ارائه شود. بر روی کالا یک سری اطلاعات بر اساس تاریخ تولید و انقضا و همینطور مواد مصرف و ترکیبات باید قید شده باشد.

 

سایر مجوزهای ترخیص کالا 

در صورتی که ترخیص کالا از گمرک از نوع دستگاه و ماشین آلات چاپ باشد نیاز است که مجوز از سوی وزارت ارشاد دریافت شود. اگر ماشین وارداتی نو است نیازی به بازرسی نخواهد داشت اما در صورت دسته دوم بودن می بایست از کارشناسان مربوطه مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک دریافت شود.

یک مجوز دیگر برای واردات و ترخیص کالا از گمرک از نوع اسباب بازی نیاز است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دریافت خواهد شد و در هر صورت این رویکرد اهمیت زیادی دارد.

در صورتی که قرار است لیزرهای پزشکی، بی سیم ها و تلفن همراه وارد شود و یا دستگاه های رادیوگرافی و سایر ملزومات در ترخیص کالا از گمرک ارزیابی شود نیاز است که از سازمان های انرژی اتمی مجوز مخصوص دریافت شود. ورود کالاهایی ماند سولاریوم، تخت آفتابی و حمام آفتاب در این پروسه معمولاً ممنوع است و برگه ترخیص به وی داده نمی شود.

 

برای ترخیص کالا از گمرک نیاز است یک سری مدارک تنظیم و ارائه شود که با هم بررسی می کنیم:

مدارک ترخیص کالا از گمرک

  • بارنامه شامل اطلاعاتی در خصوص نوع کالا، وزن، تعداد و بسته بندی
  •  ترخیصیه شامل تسویه حساب صاحب کالا یا نماینده قانونی وی
  •  قبض انبار شامل گواهی تخلیه کالا
  •  نامه بانک به گمرک و ظهر نویسی برای مدارک
  •  پیش فاکتور یا پروفرما، قرارداد بین خریدار و فروشنده
  • فاکتور شامل گواهی خرید کالا
  •  ثبت سفارش شامل بلامانع بودن ترخیص کالا
  •  بیمه نامه
  • لیست عدل بندی شامل نحوه چینش کالا
  •  گواهی بازرسی شامل تطابق کالای ثبت سفارش شده
  • گواهی سلامت کالا برای مواد دارویی و بهداشتی
  • گواهی استاندارد
  • مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک

 

مدارک مربوط به صاحب کالا در ترخیص

  •  تصویر و اصل مدارک شناسایی
  •  اصل و تصویر کارت بازرگانی که به نوعی یک مجوز برای صادرات و واردات است. این کارت توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن صادر می شود.

 

مدارک مربوط به نماینده قانونی صاحب کالا در ترخیص

  • اصل و عکس مدارک شناسایی
  • عکس پروانه وکالت
  •   اصل و عکس وکالت نامه محضری
  •  اصل و عکس معرفی نامه به گمرک موردنظر
  •  عکس دفترچه بیمه

 

یک سری تبصره ها در راستای مجوزهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک وجود دارد:

در صورتی که تنظیم و اظهارنامه غیر از صاحب کالا باشد نیاز است که وکالت رسمی و معرفی نامه برای ترخیص کالا وجود داشته باشد و همینطور برگ وکالت رسمی و معرفی نامه نیز ضمیمه شود. در برگ وکالت می بایست اختیارات دقیق وکیل مشخص شده باشد و در صورتی که از ترخیص کننده به عنوان کارگزار گمرکی استفاده می شود می بایست با وکالتنامه رسمی همراه باشد.

در لیست مدارک لازم جهت ترخیص کالا از گمرک نیاز به معرف نامه رسمی موسسات دولتی در خصوص کالاهای متعلق به آنها است. سند حمل و ترخیصیه می بایست برای کالای ورودی از مناطق آزاد تجاری و صنعتی اقتصادی دریافت شود البته که این سند شاید آنطور که باید ضروری به نظر نرسد اما می تواند پروسه ثبت و سند را به درستی دنبال نماید.

 

بارون امپرور جنرال تریدینگ

شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ که دارای 25 سال سابقه فعالیت در زمینه‌ ترخیص کالا از دبی و امور تجاری و بازرگانی می‌باشد و خدمات بسیاری را به شرکت‌های مختلف بازرگانی و تجاری در زمینه‌ی امور گمرکی و قوانین مختلف مرتبط با صادرات و واردات کالاها ارائه می‌دهد، مزایای زیادی را با همکاری با شرکت‌های بازرگانی مختلف برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

ترخیص انواع کالا از گمرکات دبی را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *