قبض انبار گمرک، یک سند است که از طریق آن انباردار کالاهایی را که از تحویل گیرنده دریافت کرده است گواهی می‌کند. در واقع این سند یک گواهی بسیار مهم در انجام امور گمرکی است، که نشان دهنده‌ی مالکیت کالاها به تحویل گیرنده‌گان می‌باشد.

در هنگام انجام امور گمرکی، لازم است که مراحل مختلفی را طی کرده و اقدامات گوناگونی انجام داد. این مراحل، ممکن است مرتبط با ترخیص و یا تحویل کالاها به انبارداران و تحویل گیرندگان باشند. در این بین یکی از مهم‌ترین مسائلی که وجود دارد و باید اطلاعات کافی درباره‌ی آن را داشته باشیم تا بتوانیم امور گمرکی را به ساده‌ترین شکل ممکن پیش ببریم، آگاهی از چیستی قبض انبار گمرک است.

قبض انبار گمرک در واقع یک سند بسیار مهم در هنگام انجام امور گمرکی می‌باشد. انبارداران و تحویل گیرندگان یک کالا، تحویل و دریافت کالاهایی که دارای مشخصاتی معین هستند را از بازرگانان و در یک زمان مقرر در این قبض قید می‌کنند؛ به عبارت دیگر هر اقدامی که در جهت تحویل کالا توسط انبارداران و یا بازرگانان انجام شده است، در این قبض یا گواهی قید می‌شود. از این سند به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد انجام امور گمرکی یاد می‌شود.

صفر تا صد خرید و ارسال همه نوع کالا از امارات را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید..

 

 

چرا قبض انبار گمرک صادر می‌شود؟

سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که قبض انبار گمرک را به چه علت و در چه زمانی صادر می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هر یک از کالاهایی را که به انبارهای گمرک تحویل می‌دهند.

بعد از تحویل باید بلافاصله در دفاتر اسناد گمرک انبارها ثبت شود و پس از آن برای هر ردیف از این کالاها، باید اطلاعاتی نظیر پروانه و یا صورت جلسه و همچنین اطلاعات مربوط به بارنامه‌ی کالاها وارد این قبض گردیده و در نهایت قبض مورد نظر به فرد تحویل دهنده‌ی کالا به انبار گمرک تحویل داده شود.

ماهیت قبض انبار گمرک چیست؟

در واقع باید گفت که قبض انبار گمرک، شباهت بسیار زیادی به سفته دارد؛ یک بازرگان با امضا کردن این قبض تعهد می‌دهد که، یک مبلغ معین را به شخص دارنده کالا یا همان انباردار پرداخت نماید. تفاوت این دو در آن است که اگر بازرگان این قبض را امضا کند، این تعهد را می‌دهد که اگر در طی مدت زمان تعیین شده نتواند مبلغی که در قبض گمرک درج شده است را پرداخت نماید، انباردار می‌تواند کالایی را که نگه داشته و انبار کرده است را به وسیله‌ی ثبت کردن محل و با سود رسانی به خود به فروش برساند و از مبلغی که کالا را فروخته است، سهم خود را که در قبض انبار درج شده است بردارد. این قبض یک وثیقه را به سود انبارداران ثبت می‌کند و از طریق آن، بازرگان صاحب کالا می‌تواند درخواست وام بدهد.

 

قبض انبار گمرک دریایی و زمینی

نکته‌ی مهم دیگر این است که قبض انبار گمرک را در انواع مختلفی صادر می‌کنند؛ علت آن هم‌این است که صادرات کالا از طریق راه‌های دریایی، شامل اطلاعاتی بسیار گسترده‌تر نسبت به صادرات زمینی کالاها می‌باشد. در امور بازرگانی و گمرک‌های زمینی، این قبض مهم توسط شرکت‌های عمومی انبار گمرک کشور ایران صادر خواهد شد.

حال آنکه در امور گمرکی دریایی، این قبض توسط انبارهای کالایی که در بندر‌های کشور ایران قرار دارند صادر خواهد شد. قبض‌های انبار گمرک که توسط بندرهای ایران صادر می‌شود، دارای محتوایی یکسان و استاندارد نمی‌باشند. علت آن نیز این است انبارها و بندرهای دریایی، وظیفه‌ی انجام کارها و امور مختلف گمرک را به شرکت‌های خصوصی که واجد شرایط انجام این امور هستند واگذار می‌کنند.

 

نمونه قبض انبار گمرک

انواع مختلف قبض انبار گمرک

قبض انبار گمرک دارای انواع مختلفی است و برای بررسی ماهیت این قبض، باید انواع این قبض را تحت بررسی قرار دهیم. از انواع این قبض‌ها، می‌توات به قبض انواع اولیه اشاره کرد؛ این نوع قبض را در زمان وارد شدن کالاها به انبار گمرک و انبارهای خصوصی و اموری، با قید کردن مشخصات کالاها در سندهای مربوط به خرید و حمل و نقل آن‌ها و توسط انبارداران صادر خواهد شد.

نوع دیگر قبض، قبض تفکیکی می‌باشد و در زمانی صادر می‌شود که کالاها را به دلایلی مشخص نمی‌توان ترخیص نمود. بعد از ترخیص کالا قابل ترخیص، برای کالاهایی که غیر قابل ترخیص هستند، قبض تفکیکی صادر خواهد شد. نوع دیگر قبض، قبضی قابل معامله است که می‌توان برخلاف انواع دیگر این قبض‌ها این نوع قبض را واگذار کرد؛ به عبارت دیگر این نوع قبض را می‌توات خرید و فروش کرد.

 

مشخصات قبض انبار گمرک

قبض انبار گمرک که در انواع مختلفی وجود دارد، دارای مشخصات و ویژگی‌هایی استاندارد می‌باشد و اطلاعات مهمی در آن درج می‌شود، که حتما باید تحت بررسی قرار گیرند.

در انواع این قبض‌ها، اطلاعاتی نظیر شماره‌ی بارنامه، شماره‌ی انبار، شماره‌ی ردیف در دفتر انبار، مرز ورود کالاها، شماره‌ی قبض هر یک از انبارها، شرکتی که کار حمل و نقل بارهای مورد نظر را انجام داده است، نام بازرگان یا صاحب کالاها، نوع کالای انبار شده، نوع بسته‌ی کالا، تعداد کالاهای انبار شده، وزن هر یک از این کالاها، علامت هر یک از کالاهای انبار شده و در نهایت تاریخ تحویل کالا درج می‌شود.

 

قبض انبار گمرک را در چه زمانی صادر می‌کنند؟

یکی از مسائل مهم دیگری که حتما باید تحت بررسی قرار گیرد، زمان صدور قبض انبار گمرک است. بعد از این که کالاها را به انبار مورد نظر انتقال دادند و انجام کارها و اقدامات مختلف و طی کردن مراحلی همچون صورت برداری کردن کالاها و همچنین کنترل جزئیات مختلف مربوط به کالاها و تطبیق دادن آن‌ها به اسناد مربوط به جابه‌جایی و حمل و نقل و سپس صادر کردن برگه‌های مربوط به شمارش بار و تنظیم کردن صورت جلسه‌ی مربوط به کم یا اضافه بودن بار، در نهایت نوبت به صدور قبض انبار می‌رسد و سپس بعد از صادر شدن، این قبض به شرکت حمل و نقل کالاها تحویل داده می‌شود تا بعد از آن به فرد گیرنده‌ی کالا تحویل داده شود.

 

قبض انبار دستی و قبض انبار الکترونیک چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین قبض انبار دستی و الکترونیکی وجود دارد؛ قبض انبار گمرک دستی یا کاغذی که توسط انبارها و یا تحویل گیرندگان کالا صادر می‌شود، یک قبض یا سند رسمی می‌باشد که شخص دارنده‌ی آن این قبض را همراه با سایر قبوض و اسناد لازم دارا می‌باشد و از این طریق حق مالکیت خود نسبت به کالاها را به اثبات می‌رساند. حال آنکه قبض انبار الکترونیک، در برخی از بندرها و انبارها و به شکل مجازی صادر می‌شود و از طریق آن امور ارتباطی مربوط به تحویل کالاها و سایر اطلاعات دیگر و همچنین مانیفست‌های الکترونیکی مربوط به مراحل مختلف گمرکی تحت بررسی قرار خواهند گرفت.

 

بررسی خطاهایی که هنگام صدور قبض انبار گمرک الکترونیکی رخ می‌دهد

در هنگام صدور قبض انبار گمرک الکترونیکی، ممکن است که خطاهایی رخ دهد که بروز انواع این خطاها را باید تحت بررسی قرار دهیم. مثلا ممکن است که امکان دسترسی پیدا کردن به پرینت قبض انبار وجود نداشته باشد؛ برای جلوگیری از رخداد همچین خطایی، لازم است که فردی که برای دریافت کردن پرینت قبض انبار الکترونیکی وارد سیستم می‌شود.

از ترخیص کننده‌ی کالا یک وکالت با عنوان وکالت الکترونیکی را دریافت نماید. خطای دیگر این است که در هنگام دریافت این قبض، ممکن است که بارنامه در سیستم اصلی بارگذاری نشده باشد؛ رخداد این خطا ممکن است به این دلیل باشد که، شماره‌ی بارنامه با شماره‌ی شرکتی که اقدامات مربوط به حمل و نقل کالا را انجام می‌دهد یکسان نباشد. خطای دیگری که ممکن است رخ بدهد، مربوط به عدم تحویل صحیح اطلاعات مربوط به قبض انبار الکترونیک از انبار مورد نظر باشد؛ علت رخداد این خطا، مرتبط است با عدم توانایی سامانه‌ی اصلی گمرک در تایید کردن اطلاعات ثبت شده در قبض انبار الکترونیک.

 

نکات مهمی که درباره‌ی قبض انبار گمرک وجود دارد

برای تکمیل اطلاعات مربوط به قبض انبار گمرک، لازم است که نکته‌ی دیگری را یادآوری کنیم؛ قبضی انبار کاغذی یا دستی، بعد از این که بارها در انبار گمرک تخلیه شدند و به انبار تحویل داده شدند صادر می‌شود؛ این قبض یک نسخه‌ی فیزیکی از قبض انبار است. نکته‌ی دیگر این است که شماره‌ی قبض انبار دستی با قبض انبار الکترونیکی متفاوت خواهد بود.

صفر تا صد خرید و ارسال همه نوع کالا از امارات را به ما بسپارید

 

 

بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی و با خیالی آسوده با ما کار کنید..

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *