سطح کشور امارات متحده عربی تقریبا برابر 83600  کیلومتر مربع  می باشد که کل مساحت آن خشکی است. این کشور از نظر گستردگی، کشور کوچکی بوده و در رتبه صد و بیست و دومین کشور جهان جای دارد.  پایتخت امارات شهر ابوظبی است و دبی، شارجه و العین نیز از شهرهای بااهمیت این کشور می باشند. این کشور از هفت امیرنشین یا امارت ساخته شده که عبارت است از ابوظبی، دبی، شارجه، عجمان، ام القوین، راس الخیمه و فجیره. تقریبا 40 درصد از جمعیت امارات در ابوظبی و 30 درصد در دبی ساکن هستند. یکای پول این کشور درهم (Dirham or Dhs) است و در معادلات تجاری از آن استفاده می شود. یک دلار تقریبا برابر 6/3  درهم می باشد. 27 منطقه ی آزاد تجاری در امارات احداث گردیده است: مهم ترین آن ها عبارت است از: منطقه آزاد جبل علی، فرودگاه دبی، فرودگاه شارجه، حمریه، راس الخیمه. در این مقاله می خواهیم شمارا با قوانین واردات کالا از امارات آشنا کنیم.

هر کشوری با توجه به مقرارتی که وضع کرده است قوانین مربوط به واردات کالا متفاوتی دارد، در صورتی که به دنبال قوانین جدید واردات کالا از امارات هستید به شما پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها بخوانید. ما در این مقاله در رابطه با قوانین واردات کالا به مناطق آزاد و همچنین قوانین واردات کالا به ایران و قوانین واردات کالا از دبی صحبت کرده ایم. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ یکی از معتبر ترین مجموعه ها در زمینه ترخیص کالا از دبی می باشد.

 

قوانین و مقررات واردات کالا 

 

  • به طور کلی کالاهای وارداتی به سه گروه تقسیم می‌شوند:  کالاهای مجاز که ورود آنها با رعایت ضوابط، انجام می شود و  نیاز به کسب مجوز ندارند، کالاهای مشروط که  ورود آن ها با کسب مجوز امکان‌پذیر است، کالاهای  ممنوع که  ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام  به موجب قانون‌ ممنوع گردد.
  • دولت این امکان رادارد که بنا به شرایط خاص زمانی با رعایت قوانین ورود کالا، ورود برخی از کالاها  را ممنوع نماید.
  • مبادرت به امر  واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است که مورد تأیید وزارت بازرگانی باشد.
  • تمام بخشنامه‌ها و دستورالعمل های مربوط به ورود کالا  از طریق وزارت بازرگانی به سازمان های اجرایی اعلام‌می‌گردد.
  • ترانزیت کالا از یک مبداء به مبادی دیگر، با رعایت مقررات مربوط به ترانزیت انجام شود.

 

قوانین واردات کالا از دبی

با اهمیت ترین اقلام صادراتی کشور امارات سوخت های معدنی و نفت خام، کالاهای تقسیم بندی نشده، سنگ های ارزشمند و نیمه ارزشمند، خودرو، ماشین آلات و ابزارآلات برقی و قطعه های آن‌ها و مواد پلاستیکی و  پراهمیت ترین اقلام وارداتی آن سنگ های ارزشمند، دیگ های بخار و آبگرم، خودرو، ماشین آلات و ابزار آلات برقی و قطعات آن ها، مواد پلاستیکی و چدن، آهن و فولاد می باشد.

اخیرا، واردات از دبی رنگ و بوی تازه ای به خود گرفته است. در طی این مدت امارات متحده عربی به عنوان بیست و پنجمین صادر کننده ی بزرگ جهان شناسانده شده است. طبق اطلاعات شاخص پیچیدگی اقتصادی (ECI)، امارات متحده عربی پ یکی از رمزآلود ترین اقتصادهای جهان را به خود اختصاص می دهد. دولت امارات متحده طبق یک برنامه اقتصادی بسیار منسجم، توانست تعداد قابل توجهی از کارآفرینان خارجی را جذب کند، که در پی فرصت های توسعه و گسترش کسب و کار در خاورمیانه هستند.

دبی بزرگ ترین شهر امارات هست که در جنوب کشور ایران و اطراف خلیج فارس و در شبه جزیره عربستان جای گرفته است. در نزدیک به ۴۰ سال، دبی خود را از یک مجموعه تجاری محلی به یکی از جذاب ترین، شگفت انگیز ترین و بهترین شهرها در حیطه تجارت و گردشگری در جهان تبدیل کرده است.

نفت در صورت های گوناگون، بالاترین حجم صادرات در امارات را دارد. طبق گزارشات، صادرات نفت خام و تصفیه شده به ۱۰۰ میلیارد دلار در سال افزایش یافته است. همچنین صادرات کالاهای بر پایه نفت، بیش از ۶۰ درصد کل صادرات این کشور را به خود اختصاص می دهد. با این وجود، دبی و سایر شهرهای امارات متحده عربی با موفقیت صادرات طلا، آلومینیوم و سایر فلزات را نیز برعهده دارند. امارات متحدۀ عربی قدمت طولانی تجارت با ایران دارد، به ویژه در دبی که در آن یک مجموعه تجاری بزرگ ایرانی وجود دارد. حجم تجارت میان ایران و دبی فقط به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال برآورد می گردد.

 

قوانین جدید واردات کالا از امارات

طبق مطالعات انجام شده در مورد حجم مبادلات بازرگانی امارات متحده عربی نشان دهنده آن است که حجم کل مبادلات بازرگانی این کشور در سال 2009 به 8/398 میلیارد دلار است. در  جداسازی حجم صادرات و واردت آمار موجود حاکی از آن است که در سالیان پیشین صادارت و واردات این کشور به ترتیب 9/201   و 9/196  میلیارد دلار رسیده بود. پیش بینی های انجام شده در مورد مبادلات بازرگانی امارات در سال کنونی  (2010) حاکی از آن است که میزان صادرات و وارات این کشور در سال کنونی به ترتیب به 228 و 6/205 (205 ممیز 6) میلیارد دلار بالا خـواهـد رفت. منابع اقتصادی علت بالا رفتن حجم صادرات و واردات امارات در سال کنونی را بالارفتن ارزش نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن افزایش درآمدهای نفتی این کشور پیش بینی کرده اند. بهتر است بدانید آمار موجود حاکی از آن است که امارات عربی متحده، در سالهای پیشین (2009)برای نخستین بار با سبقت گرفتن از عربستان سعودی جایگاه نخست صادارت کالا و خدمات در بین کشورهای عرب را اخذ کرد. حجم صادرات ایران به امارات در سال 1389 بالغ بر 2875  میلیون دلار و حجم واردات ایران از دوبی 16147 میلیون دلار بوده است. حجم واردات ایران از امارات در سال 1390 تقریبا 7/19 میلیارد دلار بوده است.

 

چه مزایایی واردات کالا از امارات برای ایرانیان دارد؟

واردات از دبی، حمل و نقل و ترخیص به ایران هزینه پایینی داشته و مقرون به صرفه می باشد. زیرا دبی با ایران همسایه است و بازرگانان خیلی سریع و با هزینه پایین تری در مقایسه با سایرکشورها می توانند محموله ی خود را وارد کشور نمایند. این موضوع منتج به تمایل زیاد بازرگانان ایرانی به تجارت و واردات کالا از دبی شده است.

نکته دیگری که قابل بیان است این می باشد که، واردات از دبی منتج به سهولت پروسه خرید محصولات کشورهایی می گردد که اکنون ایران را تحریم نموده اند. در حقیقت شرکت های ایرانی می توانند اقلام مد نظر خود دبی را به عنوان مقصد اخذ کننده کالا بیان نمایند و بعد از ورود محموله وارداتی به دبی برای جا به جایی آن به ایران اقدام کنند.

البته بهتر است بدانیم که برای صادرات از دبی به ایران طی کردن تشریفات واردات از دبی و پرداخت حق گمرکی ضروری و الزام آور می باشد. هم چنین به منظور واردات کالا از دبی، ابتدا فرد باید درصدی از ارزش کل کالا را به عنوان حق گمرکی به دولت امارات پرداخت نماید. ترخیص کالا را به ما بسپارید.

 

موارد با اهمیت از قوانین واردات کالا از امارات

  • وارد کنندگان عزیز به منظور دریافت اطلاع بیشتر در مورد شرایط تجارت با دوبی بهتر است راهنمای واردات کالا از امارات را در سایت مطالعه کنید. در صورتی که این راهنما را مطالعه نکرده اید اقدام به واردات نکنید.
  • وارد کنندگان عزیز که می خواهند اقامت در بندر دبی داشته باشند می توانند از شرایط اقامت در این کشور به وزارت کار دبی به آدرس mol.gov.ae مراجعه کنند.
  • با توجه به حجم بالای کالاهای ارائه شده در دبی به وسیله تاجر ساکن در دبی ( ایرانی و عرب )‌ توجه کنید که خیل کالاهای غیر استاندارد در این بازار به ویژه از کشور چین موجود است. بنابراین دقت نمایید تنها از نمایندگی معتبر شرکت های خارجی  کالای خود را خریداری کنید. در این مورد می توانید از اتاق بازرگانی دبی مشخصات بازرگانان این کشور را بیابید هر چند که تعدادی از آنها نیز امکان دارد طرف تجاری مناسبی نباشند.
  • با توجه به بالا رفتن قیمت درهم در کشور دبی و بالا رفتن قیمت کالاهای وارداتی سعی کنید که ابتدا کالای ایرانی را به کشور دبی صادر کرده و معادل آن کالا را وارد کنید.  همچنین در سال 1395 واردات اکثر کالاها از دوبی منوط به صادرات آن کالا شده است.

 

سایر نکات و موارد با اهمیت در قوانین واردات کالا از امارات

  • با توجه به فعالیت اکثر ایرانیان در بندر دبی که مقیم این کشور نیز به شمار می آیند ضروری است هر گونه معامله با آنها در فرم قرارداد رسمی انجام شود و به دلیل ایرانی بودن بدون قرارداد با آن ها معامله ای را آغاز نکنید. این موضوع اخیرا موجب زیان افراد متعددی به  وارد کنندگان ایرانی شده است.
  • توجه کنید که اکثر تاجران ساکن در دبی کالاهای ایرانی را غالبا به طور فله ای خریداری می کنند چراکه آن ها این کالاها را برای صادرات دوباره خریداری می کنند و یا اینکه این کالاها را با فرم خاصی از کشور خود در بازار داخلی ارائه می کنند.
  • به منظور انتقال کالاهای خریداری شده از بندر دوبی می توانید به آسانی با صاحبان لنج های باری در بندر بوشهر یا بندر عبارس تماس گرفته و کالای خود را از بندر دبی به طرف بنادر ایران جابه جا نمایید . پیشنهاد می شود که کالاهای خود را با کانتینر انتقال دهید. به منظور اطلاع از شرایط ارسال کالا با کمک کانتینر می توانید به شعبه های شرکت کشتیرانی والفجر مستقر در بندر بوشهر ، بندر لنگه ،‌بندر عبارس ،‌آبادان و غیره رجوع نمایید. این شرکت سرویس منظمی به منظور انتقال بار از دبی دارد .
  • اکثر تاجران ساکن در دبی علاقه مندند که انتقال وجه کالای خریداری شده با کمک صرافی انجام گردد به این جهت از صرافی های مجاز در کشور بهره ببرید. همچنین از فروشنده خود اطلاعات کامل و مطمئنی را کسب کنید و اعتبار و سابقه او را پرس و جو کنید.
  • به صرف اینکه تاجری امکان دارد کالاهایی را به قیمت کمتر به شما ارائه دهد با آن ها وارد معامله نشوید بلکه علت قیمت پایین را بپرسید.
  • پیش از خرید کالا در دبی،‌ برای فروش آن در درون کشور بازاریابی کنید و کالاهایی را خریداری نمایید که خریدار آن معین شده باشد. همچنین در دریافت سفارش از مشتری به موقع حمل توجه کافی داشته باشید چراکه در بعضی از فصلهای سال امکان تاخیر حمل کالا از دبی امکان پذیر نیست.
  • در دبی دو شعبه بانک صادرات و ملی احداث گردیده که وارد کنندگان می توانند امور ارزی خود را به بانک ها محول کنند.
  • تا جایی که امکان دارد از روش اعتبار اسنادی برای واردات کالا استفاده کنید
  • خرید کالای استاندارد و برند دار پیشنهاد می گردد.

شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ دارای چندین سال سابقه کاری در زمینه واردات کالا از مارات می باشد از مهم ترین ویژگی این مجموعه این است که نیازی به پرداخت هیچگونه مالیاتی جهت ترخیص کالا نباید پرداخت نمایید. این مجموعه در زمنیه ترخیص و ترانزیت مواد غذایی از گمرگ دبی نیز فعالیت دارد.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *