برای وارادات برخی از کالاها نیازی به انتقال ارز نیست و ارز این نوع از واردات، جدای از سامانه بانکی فراهم می شود. برخی از کالاها که در ادامه بیان خواهیم کرد را می توان به روش بدون انتقال ارز ثبت کرد این دست از کالاها که از دید دولت ارجحیت کمی دارند و به طور معمول بخش مشخصی از آن کالا را می توان بدون انتقال ارز خریداری نمود. در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز در اختیارتان می گذاریم.

مقصود از شیوه واردات بدون انتقال ارز، پرداخت هزینه کالا بدون استفاده از اسناد و پروسه وقت گیر اداری می باشد که بهای کالا حواله شده و یا از دیگر منابع پرداخت می گردد. در صورتی که در زمان ثبت سفارش از نوع تامین ارز خود اطلاعاتی در دست ندارید می توانید از مجموعه بازرگانی بارون امپرو جنرال تریدینگ مشاوره بگیرید. این مرکز آماده است تا در زمان ادارای به سوالات شما عزیزان در زمینه ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز پاسخگو باشد. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ در زمینه ترخیص و ترانزیت انواع نوشیدنی ها  نیز فعالیت دارد.

 

کالاهایی که مجاز به واردات بدون انتقال ارز هستند

واردات کالا بدون انتقال ارز، تنها برای تعرفه‌های مجاز، در نظر گرفته شده است. در ادامه برخی از این کالاها را جهت آشنایی بیشتر خدمتتان ارائه می دهیم.

  • قطعات یدکی خودرو ، موتور سیکلت، دوچرخه
  • ابزار برشی
  • تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی و بهداشتی
  • سیگار
  • گوشی تلفن همراه
  • انواع یخچال و فریزر خانگی
  • کولر گازی
  • پارچه
  • جاروبرقی
  • دام زنده
  • تجهیزات و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی و بهداشتی
  • واردات لوازم فرودگاهی
  • مواد اولیه مورد نیاز واحد های تولیدی
  • گوشت قرمز و گوشت مرغ
  • قراضه و ضایعات فلزی
  • ژنراتور برق
  • موز
  • ویدئو و cd
  • لوازم صوتی خانگی
  • دوربین عکاسی دیجیتال
  • تلویزیون
  • آبمیوه گیری

 

صادرات بدون انتقال ارز یعنی چه؟

همان گونه که در بالا گفته شد صادرات بدون انتقال ارز یعنی مراودات بانکی و ثبت اسناد صورت نگیرد. از فرم های مخصوصی به نام های فرم 23، فرم 24 و فرم 211 یا فرم اظهارنامه برای ثبت کالا و واردات آن بهره می گیرند. مجموعه بارون امپرور جنرال تریدینگ حاضر است تا در زمینه امور گمرکی و ترخیص کالا  از دبی همچنین ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز به کسانی که نیاز کمک دارند، یاری برساند. برای انجام واردات بدون انتقال ارز به مدارکی نیاز است که در ادامه ذکر خواهند شد:

  • اسناد خرید
  • اسناد حمل
  • قبض انبار و برگه ترخیصیه
  • ثبت سفارش بازرگانی
  • مجوزهای قانونی
  • کارت بازرگانی
  • گواهی سازمان حمایت در صورت نیاز
  • گواهی موسسه استاندارد در صورت نیاز

 

چگونه می توان کالا را با روش بدون انتقال ارز ترخیص کرد؟

در حقیقت در گذشته دولت برای بعضی از کالا ها ال سی صادر نمی کرد و می بایست ارز را از بازار آزاد تهیه نمود که به این روش واردات بدون انتقال ارز  اطلاق می گردید و به پیروی از آن در زمان واردات احتیاجی به عرضه پروانه سبز گمرکی به بانک نخواهد بود. در ترخیص فرقی  با دیگر واردات قطعی ندارد و تنها تفاوت آن در زمان ثبت سفارش می باشد. برای اخذ اطلاعات بیشتر با گروه بازرگانی بارون امپرور جنرال تریدینگ ترخیص کار رسمی گمرک تماس حاصل فرمایید.

 

چه مشکلاتی در واردات بدون انتقال ارز وجود دارد؟

بنا بر گفته اقتصاد دانان، «عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات»، «محدودیت خرید» و «جهش نرخ ارز» سه مشکل اصلی اجرای روش واردات بدون انتقال ارز است. در شیوه واردات بدون انتقال ارز، بانک مرکزی به عنوان یک سیاستگذار ارزی، هیچ گونه نظارت و کنترلی برای انتقال ارز برای واردات نخواهد داشت.

به طور معمول این شیوه در شرایط محدودیت منابع ارزی و محدودیت در انتقال منابع ارزی استفاده می شود. برای این شیوه از واردات بخشنامه ممنوعیت ثبت سفارش بدون انتقال ارز صادر شده که همه موظف هستند از آن پیروی کنند. در واردات به این روش سقف واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز تعیین شده که بیش از آن برای وارد کردن غیرمجاز است.

ثبت سفارش صادرات کالا را برخی از مراکز انجام می دهند که از جمله آن مراکز می توان به بارون امپرور جنرال تریدینگ اشاره کرد. در این مجموعه ثبت سفارش با ارز متقاضی نیز برای کسانی که به این روش نیاز دارند انجام می شود.

بخشنامه واردات بدون انتقال ارز محدودیت و ممانعت های لازم را متذکر شده که در صورت تخطی از آن خلاف قانون عمل کرده و تبعات قانونی آن برای افراد اجرا می شود.

 

کمیت و کیفیت روش واردات بدون انتقال ارز

برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که روش واردات بدون انتقال ارز چه در میان مدت و چه در بلند مدت روش مطلوبی نیست به ویژه در شرایط کنونی که از نظر اقتصادی وضعیت مشخصی وجود ندارد.

در کشور تنها برای شرایط بسیار حساس و الزام آور و در شرایطی که منابع ارزی با کمبود جدی روبه رو بود از شیوه واردات بدون انتقال ارز استفاده کردند، پس قابل توجیه است که در یک بازه زمانی کوتاه و به تعداد بسیار کم از این روش بهره ببرند.

به طور معمول تعیین شرایط اضطرار وظیقه بانک مرکزی است. در صورتی که بانک مرکزی این توان را دارد که به بانک ها اجازه دهد تا بر اساس روال معمول، اعتبارات اسنادی را برای وارد  کنندگان باز نماید، دیگر احتیاجی به اجرای روش واردات بدون انتقال ارز نخواهد بود.

می بایست بانک مرکزی منابعی را داشته باشد تا اعتبارات را به طور عملی به نفع مشتریان باز کند. در بیان دیگر بانک های تجاری بتوانند از طریق این منابع، اعتبارات را باز نموده و پول ان در خارج از کشور پرداخت گردد. بنابراین بانک مرکزی باید اعلام نماید که آیا چنین منابعی در دست دارد یا خیر؟

 

سه ایراد در اجرای روش وارادات بدون انتقال ارز

طبق بیاناتی حجم صادرات غیر نفتی 40 میلیارد دلار بوده که شوربختانه قسمتی از ارز به دست آمده از این صادرات به کشور برنمی گردد، با این حال اجرای شیوه واردات بدون انتقال ارز به طور کامل شیوه بازگشت ارز به دست آمده از صادرات را تحت تاثیر قرار می دهد.

اجرای روش وارادات بدون انتقال ارز، در عمل یک راه قانونی را جهت واریز نکردن ارز به سامانه نیما تامین خواهد نمود. واریز نکردن ارز به سامانه نیما خود مشکلات و تبعاتی را به همراه خواهد داشت.

یکی دیگر از ایرادات روش واردات بدون انتقال ارز  محدودیت خرید است،اکنون واردکننده بر اساس روال مشخصی و طیق پروفرما کالا، پیش ‌آگهی کالا، مناسب ترین قیمت، بالاترین کیفیت و شرکت‌ های مد نظر، معاملات خود را صورت می‌دهد، اکنون با اجرای روش واردات بدون انتقال ارز، فقط با کسانی می‌توان معامله نمود که این روش را پذیرفته و حاضر شوند در این شیوه تجاری خاص با ما موافقت نمایند.

سومین معضل اجرای این روش، جهش نرخ ارز می باشد، با اجرای این روش، نرخ ارز در بازار آزاد به شدت افزایش پیدا می کندزیرا همواره بیان می گردد منابع ارزی ما از محل صادرات کالاهای غیرنفتی تامین می شود، در صورتی که این منابع در بازار محدودیت پیدا کنند، افراد برای فراهم کردن ارز مصارف وارداتی، به بازار آزاد رجوع نموده و قیمت ارز در بازار به طور محسوسی افزایش خواهد یافت.

 

ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای خطوط تولید

طبق مصوبه ای امکان ثبت سفارش و واردات مواد اولیه، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید به روش بدون انتقال ارز و نهایت رقمی معادل ۳۰۰ میلیون دلار برای همه بازرگانان تا پایان سال ۱۳۹۸، در سامانه جامع تجارت امکان پذیر شده است. این رقم سال به سال تغییر کرده و طبق نوسانات ارزی و حجم خرید و نیازهای داخل کشور برآورد می شود.  سقف رقمی که برای خرید بازرگانان به روش بدون انتقال ارز در سال 99 می باشد هنوز اعلام نشده است.

متقاضیانی که نیاز به استفاده از روش واردات بدون انتقال ارز دارند در زمان ثبت پرونده جدید یا ویرایش پرونده‌های پیشین، در سربرگ اطلاعات مالی و بانکی، نوع عملیات ارزی را « بدون انتقال ارز » و روش فراهم نمودن ارز را « از محل بند ۹ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات _ مرتبط با واردات مواد اولیه ، قطعات و ملزومات ضروری خطوط تولید » برگزینند.

استفاده از بند مذکور برای هر بازرگان، فقط یک بار و برای یک پرونده حداکثر به میزان ۳۰ هزار دلار، مقدور است. استفاده از بند مذکور تا پایان سال ۱۳۹9 و برای تعرفه ‌های پیوست شده مجاز می باشد و بررسی درخواست‌ مجوز ارزی پرونده‌ ها از محل بند گفته شده، بوظیفه سازمان صمت استان‌ها است.

قابل ذکر است که در صورت ثبت‌ سفارش از محل بند گفته شده، بازرگانان باید تا پیش از اظهار کالا در گمرک ، اطلاعات منشا ارز را در سامانه جامع تجارت ثبت نموده و کد ساتا را اخذ کنند ، در صورت عدم این کار ترخیص محموله از گمرکات امکان پذیر نخواهد بود. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ در زمینه ترخیص و ترانزیت مواد غذایی نیز فعالیت دارد.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *