بیش بود یکی از اصطلاحات در هنگام ترخیص کالا است و اگر اختلاف در آن ایجاد شود باعث ایجاد جریمه از طرف گمرک می شود. اگر تا به حال صادرات انجام دادید قطعا با مفهوم بیش بود آشنایی دارید. آن بدان معنا است که برای کالایی که شما وارد کشور میکنید ارزش بیشتری داده میشود. اما گاهی اوقات این ارزش بیشتر از حد از طرف افراد تعیین میشود که هدف از آن کار هم این است که با بیشتر کردن قیمت تمام شده کالا از تسهیلات بانکی بیشتری برخوردار شوند.

 

همچنین برخی از افراد نیز برای خروج ارز و پولشویی این کار را انجام میدهند که غیر قانونی میباشد. این کار زمانی بیشتر اهمیت پیدا میکند که قیمت ارز دولتی با ارز دولتی دارای یک اختلاف زیاد باشد. اگر بخواهیم برای شما این مسئله را با ذکر یک مثال روشن تر کنیم باید چنین بگوییم. زمانی که از یک کشور دیگر حال میخواهد چین باشد یا هر کشور دیگر محصولی میخرید، شما در ازای آن محصول پول پرداخت میکنید.

بیش بود گمرک چیست

برای اینکه کالای مورد نظر را وارد کشور خود کنید باید کالا را به گمرک همان کشور اظهار کنید تا هزینه گمرک با توجه به قوانین همان کشور بر روی آن افزوده شود. دقیقا همین مرحله است که افراد با ساختن فیش ها و اسناد جعلی قیمت خرید را بالا میبرند و در نتیجه برای اینکه سود بیشتر کنند قیمت نهایی را خیلی بیشتر از آنچه باید نشان میدهند.

پس از این مرحله گمرک ایران به بررسی تمام اینها میپردازد و در نتیجه کالا را از جهت اینکه واقعا ارزش واقعی اش آن است مورد بررسی قرار میدهد. این کار را به کمک سایت tsc انجام میدهد. آنچه گفته شد نحوه محاسبه بیش بود ارزش میباشد که در انتها ارزش کالای شما را بعد از ورود به کشور تعیین میکند.

 

اعتراض به بیش بود ارزش

متوجه شدیم بیش بود ارزش چیست و چگونه محاسبه میشود. در این بخش در مورد اعتراض هایی که میشود در این زمینه صورت گیرد، صحبت میکنیم. همانطور که به آن اشاره شد بعضی از افراد برای اینکه ارزش کالا را بالا ببرند امکان دارد رسیدها را دستکاری کنند و تحویل گمرک بدهند.

قضیه به همین راحتی ها هم نیست. پس از اظهار کالا همانطور که گفتیم تمام جوانب مورد بررسی قرار میگیرد. اگر قرار باشد شما به هر دلیلی در اظهار خود کاری کرده باشید آنها متوجه خواهند شد. حتی کم اظهاری نیز با اعتراض از طرف آنها مواجه میشود. مثلا شما کالا را یک دلار خریدید و همان را عنوان میکنید با این وجود آن کالا در سایت tsc دارای ارزش دو دلار است.

این کم اظهاری به حساب می آید و جلوی آن گرفته میشود. بیش اظهاری نیز عکس آن است. اگر قیمت را از آنچه در سایت است بیشتر بگویید دچار مشکلاتی میشوید. در هر صورت شما بعد از اینکه ارزش کالای شما از طرف گمرک اعلام شد به مدت یک ماه حق این را دارید که نسبت به آنچه اعلام شده است، اعتراض کنید که در کل این اختلاف و بیش اظهاری باعث دردسر شما می گردد.

 

اهمیت تعیین درست بیش بود ارزش گمرکی

اینکه فقط بیش بود در گمرک چیست را بدانید کافی نیست. همانطور که گفته شد اگر بخواهید این ارزش را تا حدی بالا ببرید که معقول نباشد خود یک جرم به حساب می آید و باید برای اینکه تکلیف کالای شما مشخص شود مدت طولانی را صبر کنید.

به همین دلیل اگر در این زمینه تخصصی ندارید و میخواهید به صادرات دست بزنید پیشنهادی که وجود دارد این است که به مجموعه های متخصص در این زمینه که ترخیص کالا از گمرک به چه صورت باید صورت گیرد تا کمترین آسیب را بزند مراجعه کنید.

این مجموعه ها به شما کمک میکنند تا طوری این ارزش را تعیین کنید که در ادامه قرار نباشد مشکلی برای آنها پیش آید. در حال حاضر برای اینکه از بیش اظهاری در گمرک جلوگیری کنند قوانین زیادی را وضع کرده اند تا جلوی افراد را بتوانند بگیرند.

 

جرایم متناسب با بیش بود ارزش

در بخش قبل در مورد اینکه اگر بیش بود بیش از حد باشد از طرف گمرک شامل جریمه میشود صحبت کردیم. این جرایم را باید جدی بگیرید. اگر بخواهید بدون آگاهی و بر تکیه بر اینکه میدانید بیش بود ارزش کالا چیست اقدام نمایید قطعا در دام این جرایم می افتید. طبق این قوانین اعمال شده گمرک حق دارد تا هر موقع که طول بکشد به کالای شما اجازه ترخیص ندهد.

طبق آمار هنوز پرونده هایی هستند که گیر این جرایم افتادند و از سال 90 هنوز مشکل آنها رفع نشده است. اینکه قرار باشد کالای شما چندین سال در گمرک بماند مخصوصا در این اوضاع اقتصادی قطعا از لحاظ مالی در کار و حرفه خود به شدت دچار به هم ریختگی خواهید شد.

اگر اختلاف در بیش بود پیدا شود آنگاه باید برای کارهای مربوط به ترخیص به دنبال وکیل و مراجع قانونی مسائل مربوط به آن باشید که در نتیجه آن بتوانید در نهایت جنس خود را ترخیص کنید که آن همانطور که گفته شد امکان دارد سال ها طول بکشد.

 

بارون امپرور جنرال تریدینگ

اگر تا به اینجای مقاله با ما همراه بودید قطعا اکنون تعریف درستی از بیش بود را میدانید. میدانید که قرار است این ارزش افزوده بر کالا در حد معقول باشد و اگر بخواهید بیش کاری یا حتی کم کاری کنید از طرف گمرک این قضیه تشخیص داده میشود و برای ترخیص کالای شما دردسر ایجاد میگردد.

دردسر ایجاد شدن برا کالا هم به معنای این است که باید منتظر یک ضرر سنگین در تجارت خود باشید. برای اینکه هیچ کدام از این مسائل را تجربه نکنید و کار خود در این زمینه را در بهترین حالت ممکن پیش ببرید مجموعه ما به شما کمک میکند تا درست ترین و دقیق ترین ارزش را برای کالای خود تعیین کنید.

پرونده های موجود در گمرک که افراد درگیر این موضوع هستند بسیار زیاد است و هر کدام چندین سال است که با مشکل خود دست و پنجه نرم میکنند. با این حال اگر قصد تجارت و وارد کردن کالا از کشورهای دیگر به درون کشور را دارید جای نگرانی نیست. ما در این زمینه که مربوط به ترخیص کالا از گمرک میشود تجربه داریم و به شما کمک خواهیم کرد تا ترخیص راحتی برای کالای خود داشته باشید.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *