طبیعتا برای انجام هر گونه واردات و صادراتی بررسی استانداردهای واردات و صادرات در آن زمینه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. انجام دقیق و کامل و همه جانبه بررسی استاندارهای واردات و صادرات می تواند آسودگی خیال را برای بازرگانان ایجاد کند و آنها را در همه ی مراحل ورود و صدور کالا راهنمایی کند. عامل سوم یا Third party همان بررسی استانداردها است که می تواند موجبات آسودگی خیال را هم برای خریدار و هم برای فروشنده فراهم آورد. یک استاندارد ایده آل باید دارای اصولی باشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • مورد پذیرش هر دو طرف معامله باشد.
  • تمامی مواردی را که برای اصولی بودن کالا مورد نیاز است را شامل شود.
  • دارای موارد اضافه تری باشد که بتوان بر روی آنها بحث و تبادل نظر کرد و در مورد انها تصمیم گرفت.
  • به طور کلی کالای مورد نظر را از نظر شکل ظاهری و کیفیت ساخت و چگونگی آن معرفی کند.

 

برخی از مراکز در کل دنیا وجود دارند که با داشتن مواردی که ذکر شد اقدام به استاندارد سازی برای یک کالای مشخص می کنند. در نظر گرفتن همه جوانب آن کالا به بهترین شکل و با بالاترین سطح ممکن و ایجاد یک نمونه از آن کالا برای معرفی استاندارد آن اموری است که این موسسه های استاندارد به تولید کنندگان و یا خریداران آن کالا ارائه می دهند.

استاندارد یک کالا در سراسر جهان مورد پذیرش و ارائه می باشد و می توان گفت زبان مشترک کلیه کالاهایی که تحت یک استاندارد مشترک هستند یکی است. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ دارای سابقه کهن و درخشان در زمینه تعیین استاندارد های لازم برای ورود و یا صدور کالاهای شماست. شما می توانید با برقراری تماس با کارشناسان ما به صورت کاملا رایگان کلیه اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنید.

 

فهرست کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری سال 99

یک سری از کالا هستند که برای واردات و صادرات باید حتما دارای استاندارد باشند به مجموعه این کالاها فهرست کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری گفته می شود. این فهرست در هر سال ویرایش می شود و برخی از موارد جدید به آن اضافه و یا کم می شود. به طور مثال در فهرست کالاهای صادراتی مشمول استاندارد اجباری سال 99 کالاهای عایق حرارتی که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین برخی از مواد غذایی مانند ذرت شیرین منجمد شامل استاندارد اجباری شدند.

وارد کنندگان چنین کالاهایی باید اقدام به تهیه نوعی از این کالا کنند که دارای استاندارد جهانی باشد. استاندارد زبان مشترک یک کالا برای معرفی شدن در بازارهای جهانی است. بررسی استانداردهای واردات و صادرات در زمینه این کالا ها امری تخصصی و نیاز به داشتن دانش و مهارت گسترده می باشد.

 

سامانه صادرات و واردات استاندارد چیست؟

سامانه صادرات و واردات استاندارد برای گروهی از افراد تهیه و تدوین شده است که به طور مرتب با کالاهایی که شامل استاندارد اجباری می باشند سرو کار دارند. کارشناسان گمرک و بازرگانان جزو این افراد هستند و می تواند از طریق این سامانه اطلاعات مفیدی را پیرامون این دسته از کالاها بدست آورند. در این سامانه کتاب ها و فایل های پی دی اف مختلفی نیز وجود دارد که مربوط به صادرات و واردات کالاها می باشد.

همچنین قوانین و بخشنامه های جدیدی را که صادر می شوند ارائه می دهد. کارشناسان استاندارد، شرکت های بازرسی و کاربران آزمایشگاه با داشتن نام کاربری و کلمه عبور می توانند در سامانه صادرات و واردات اداره استاندارد وارد شوند و به بررسی استاندارد کالاهای مورد نظر بپردازند. ثبت نام و کلیه پیگیری های مورد نیاز برای صدور استاندارد کالاها را می توانید از شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ بخواهید.

 

استاندارد کالا شامل چه مواردی می باشد؟

استاندارد کالا شامل موارد زیادی می باشد که بنا بر ماهیت آن کالا متغیر هستند. به طور کلی استاندارد انواع مختلفی دارد که در زیر به صورت تیتر وار به آن می پردازیم:

  • استاندارد ملی
  • استاندارد منطقه ای
  • استاندارد بین المللی

در استاندارد کالا در سطح ملی نتایج و پارامترهایی که کارشناسان آن کشور برای آن کالا در نظر گرفته اند را روی کالای مورد نظر بررسی می کنند.

همچنین در استاندارد منطقه ای وسعت استاندارد بیشتر می شود و شامل کلیه کشورهایی می شود که برای ورود و صدور یک کالا مشترک هستند و یا از نظر جغرافیایی در یک محدوده قرار دارند.

استاندارد بین المللی نیز که همگان با نام ISO آن را می شناسند شامل استاندارد های دقیق و کنترل شده ای است که در سراسر جهان مورد پذیرش عموم کشورها قرار می گیرد.

 

حتما بخوانید: ترخیص و ترانزیت مواد غذایی از گمرک جبل علی 

 

اداره استاندارد به چه صورتی کالاها را ارزیابی می کند؟

در اداره استاندارد پارامترهای مختلفی برای ارزیابی استاندارد کالاها استفاده می شود و موارد متعددی توسط کارشناسان این اداره بررسی می شود. اندازه شناسی و تایید صلاحیت اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین ارزیابی انطباق خدمات، کالاهای داخلی صادراتی و وارداتی و همچنین تدوین استاندارد ملی و مشارکت در استانداردهای بین الملل از جمله خدماتی است که اداره استاندارد به مراجعین خود ارائه می دهد.

همچنین در سایت این اداره می توان اخبار و آدرس ادارات کل استانی استاندارد کالاهای دیگر را نیز مشاهده کرد. در سازمان ملی استاندارد ایران کلیه اطلاعات در برهه های مشخص زمانی بروزرسانی می شوند.

 

لیست کالاهای مشمول استاندارد تشویقی

کلیه تولید کنندگان و وارد کنندگان و همچنین صادر کنندگان باید کالاهای مورد نظر خود را منطبق با استانداردهای تعیین شده توسط اداره استاندارد تعیین کنند. با در نظر گرفتن پارامترهای مورد تایید این اداره و ساخت کالاها و یا انتخاب انها برای واردات و صادرات هر تولید کننده یا بازرگانی موظف به رعایت این اصول می باشد. این اصول توسط اداره گمرک جمهوری اسلامی ایران یا اداره گمرک کشور در زمان ورود و یا خروج کالا ها مورد بررسی قرار می گیرد.

استاندارد های تشویقی و یا اجباری دارای لیست هایی هستند که در صورت وجود کالای مورد نظر در آنها باید همه جوانب آن مورد بررسی قرار گیرد. کالاهای مشمول استاندارد تشویقی اجباری در رعایت استاندارد برای کالاهای خود ندارند اما در صورتی که تمامی استانداردهایی را که برای بالابردن سطح کیفی کالاها لازم است رعایت کنند از تشویقات و امتیازات ویژه ای برای واردات و یا صادرات برخوردار می شوند. کالاهایی که ملزم به رعایت استاندارد اجباری هستند باید تمامی پارامتر ها را رعایت کنند، در غیر این صورت شرایط لازم برای صادرات یا واردات ندارند.

 

شیوه نامه ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی

در این شیوه نامه راه حل های زیادی برای تاجرانی که قصد صدور کالایی که از نظر استاندارد دچار مشکل هستند وجود دارد که با مراجعه به آن می توان همان کالا را تحت شرایط خاصی صادر کنند. در شیوه نامه ارزیابی انطباق کالاهای صادراتی تمامی کالاها ملزم به رعایت استانداردهای ویژه هستند و مسئولیت بررسی آنها به عهده دفتر ارزیابی کیفیت کالا و اداره کل استاندارد سازی می باشد.

همچنین نظارت بر اجرای اصولی این امر بر عهده معاونت ارزیابی کیفیت است. دانستن این اطلاعات و نحوه اطلاع رسانی آنها به طور کاملا دقیق و ساده را می توانید از شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ و کارشناسان زبده آن بخواهید . تعیین و شناسایی استانداردهای لازم برای کالاهای شما در زمان کوتاه و با بهترین و جامع ترین حالت ممکن از جمله خدماتی است که در این مرکز بازرگانی در اختیار مراجعین گرامی قرار میگیرد.

 

کد استاندارد بین المللی کالا چیست؟

این کد به معرفی کمیت و کیفیت کالای مورد نظر می پردازد و کلیه خصوصیات آن را به صورت کاملا دقیق توضیح می دهد. قرار گیری کالای مورد نظر در دسته بندی خاص خود و تعیین کد استاندارد بین المللی کالا امر مهمی است که باید با دقت هر چه بیشتر انجام شود تا در زمان حضور در گمرک و بررسی این کد به عنوان متخلف شناخته نشوید. کد HS یا کد استاندارد بین المللی کالا نقش مهمی در شناسایی کالاها در بازارها و گمرکات سراسر جهان دارد.

 

استاندارد محصول و رابطه آن با ترخیص به موقع و اصولی

طبیعتا هر کالایی که دارای استانداردهای لازم بین المللی و یا ملی باشد می تواند پس از انجام امور مربوط به گمرک و پرداخت هزینه ها و تعرفه های گمرکی در زمان تعیین شده ترخیص شود و مشکلی در این زمینه نداشته باشد. یکی از عواملی که سبب طولانی شدن روند ترخیص کالا می شود رعایت نشدن اصول استاندارد محصول و بی توجهی به استاندارد اجباری آن کالا می باشد.

برخی از بازرگانان و یا تولید کنندگان بدون داشتن اطلاعات لازم برای انتخاب و یا تولید کالای مورد نظر اقدام به صرف زمان و هزینه زیادی می کنند غافل از این که این کالا شرایط و استاندارد لازم برای ورود و یا خروج را ندارد. به همین منظور برخورداری از مشاوره های مرحله به مرحله و دریافت راهنمایی های جامع می تواند پاسخگوی نیاز این افراد باشد.

 

شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ معتبرترین مرکز اطلاع رسانی پیرامون استانداردهای واردات و صادرات

همانطور که اشاره شد داشتن مشاوری که در هر زمینه دارای اطلاعات کافی و دانش به روز باشد در زمینه بررسی استانداردهای واردات و صادرات و همچنین سرعت بخشیدن به ترخیص کالا از دبی و تعیین کد HS می تواند بسیار راهگشا باشد. شرکت بارون امپرور جنرال تریدینگ با پشتیبانی های همه جانبه در زمینه واردات و صادرات کالا ها توانسته است رضایت بسیاری از کارفرماها و تجار گرامی را در این زمینه کسب کند.

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *