اینکو تِرمز در معنا خاص، کلیه شرایط حاکم بر روش های بین المللی حمل محموله های صادراتی و وارداتی است. Incoterms یا International Commercial Terms به معنی تمامی شرایط و مفادی است که در صادرات و واردات کالا مورد توجه خریداران و صادرکنندگان قرار می گیرد.

نخستین بار اتاق بازرگانی بین المللی در سال 1936 با طرح اصطلاح اینکو تِرمز، اقدام به معرفی شرایط و مفاد جدیدی در رابطه با حمل کالا نمود. Incoterms قوانین و مقررات تعیین شده ای است که در روابط تجاری و حمل و نقل کالا (صادرات و واردات) به آن استناد می گردد.

تعاریف و مفاد اینکوترمز 2018 میلادی منتشر شد، این مفاد شامل 4 بخش اصلی و 13 اصطلاح تجاری است. اصطلاحاتی که به صورت خاص در روابط تجاری (بین المللی) مورد استناد قرار می گیرد.

در این مقاله بارون امپرور جنرال ترندینگ به صورت اختصاصی و ویژه با تمامی مفاد اینکوترمز در رابطه با روش های بین المللی حمل محموله های صادراتی و وادارتی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

مشخص شدن حدود مسئولیت هر یک از طرفین معامله (فروشنده و خریدار) در هر یک از معاملات بزرگ اقتصادی بین المللی توسط نشریه اصطلاحات بازرگانی، تمامی جوانب معاملات را به بهترین شکل ممکن مشخص می نماید.

 

اینکو تِرمز شامل چه مواردی می شود ؟

اینکوتِرمز با شرایط تجاری کلی بین المللی شامل بخش های متعددی است. از مهم ترین این بخش ها می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • شرایط حمل کالا
  • شرایط ترخیص کالا
  • شرایط واردات و صادرات کالا
  • شرایط پرداخت هزینه کالا
  • شرایط ریسک پذیری واردات یا صادرات کالا

هر یک از عبارات اینکوترمز، نقشی اساسی در تعیین مالکیت کالا یا کالاهای خریداری شده و هزینه های مرتبط با آن دارد. تعیین شرایط حقوقی و هم چنین تمامی شرایط (جوانب اقتصادی) کالا خریداری شده با توجه به اصطلاحات اینکو تِرمز صورت می گیرد.

اینکوترمز به 4 زیرگروه اصلی تقسیم می شود. این زیر گروه ها که با حروف لاتین مشخص می گردند، عبارت اند از :

  • گروه F
  • گروه D
  • گروه E
  • گروه C

حتما بخوانید: پروفرما چیست

 

روش های بین المللی حمل محموله FOB CIF CFR

تعاریف و اصطلاحات بین المللی در خصوص حمل محموله های صادراتی و وارداتی، که توسط اتاق بازرگانی بین المللی تدوین گردیده، با هدف محافظت از منافع تاجران در برابر دولت ها اجرایی می گردد.

نهاد ICC به عنوان محافظ منافع تاجرین طی سال های اخیر با وضع قوانین مشخص و استاندارد های تعریف شده، ضوابط تجارت، صادرات و واردات انواع کالا را مشخص نموده است. این ضوابط که با نام اینکو تِرمز شناخته می شوند، قوانین از پیش تعیین شده نام دارند.

این قوانین با پیش فرض های قابل پیش بینی و یا غیر قابل پیش بینی، تمامی احتمالات ممکن را شامل می گردد. احتمالاتی که ممکن است در خلال تجارت میان فروشندگان و خریداران رخ دهد. اینکو تِرمز به عنوان مجموعه ای از قوانین کاملا استاندارد، مشکلات احتمالی در بخش های مختلف را به بهترین شکل ممکن پوشش خواهد داد.

روش های حمل کالا در تجارت بین الملل با هر یک از انواع روش های ترسیم شده در تجارت داخلی کشور ها، متفاوت است. قوانین بین الملل در حیطه تجارت و معاملات تجاری، این فرصت را به ساده ترین شکل فراهم می نماید تا در صورت بروز هر نوع مشکل، امکان قضاوت و داوری مسئله در مجامع بین المللی بین فروشنده و خریدار میسر گردد.

 

روش های بین المللی حمل محموله در گروه F

تعیین بخش گسترده ای از وظایف خریدار و فروشنده در مجموعه قوانین اینکو تِرمز جزو مهم ترین و همینطور کاربردی ترین مواردی است که می توان به آن اشاره نمود. به کارگیری اصطلاحاتی رایج از جمله FOB یا CIF در معاملات بین المللی طی سال های اخیر به سادگی رویت می گردد.

فهم دقیق و آسان مجموع قوانین بین المللی در تجارت از جمله مواردی است که عمدتا خریداران و فروشندگان بر اساس آن قادر به حل و فصل بسیاری از سوء تفاهم های تجاری خواهند بود. در گروه F فروشنده، کالا را در مبدا مورد نظر که به طور مثال گمرک تعیین شده، به حمل کننده یا خریدار تحویل خواهد داد. روش های بین المللی حمل محموله در گروه F به طور کلی شامل حمل کالا و تحویل آن به خریدار در مبدا بدون پرداخت هزینه و کرایه می باشد.

 

F.O.B – تحویل کالا در کشتی به خریدار

Free On Board که به اختصار FOB نامیده می شود، به معنا تحویل دهی کالا بر عرشه کشتی به خریدار است. در اصطلاح FOB فروشنده پس از عبور کالا از کِشتی و تحویل دهی آن، دیگر هیچ مسئولیتی در قبال کالا فروخته شده نخواهد داشت. در اینکوترمز FOB هزینه هایی هم چون حمل کالا و بیمه کالا خریداری شده، به عهده خریدار است.

 

FAS تحویل کالا در کنار کشتی به خریدار

اما در اینکوترمز Free Alongside Ship که به اختصار FAS نامیده می شود، کالا خریداری شده در کنار کشتی تحویل داده می شود. در این روش مسئولیت فروشنده کالا پس از تحویل کالا در کنار کشتی به خریدار، خاتمه می یابد. در این روش نیز هزینه های بیمه، بازرسی و حمل کالا بر عهده خریدار است.

 

FCA  تحویل کالا در محل تعیین شده به خریدار

Free Carrier که به اختصار FCA نامیده می شود، به معنا تحویل کالا در محل تعیین شده (محل مقرر) به خریدار است. محل تعیین شده از سوی خریدار می تواند گمرک، کامیون، فرودگاه و یا هر محل دیگری باشد.

در این روش به نوعی محل تحویل کالا، کشور خریدار بوده و بخش عمده ای از ریسک حمل کالا با خریدار خواهد بود. از سویی دیگر هزینه های تحویل کالا، بیمه و بازرسی نیز عموما برعهده خریدار است.

 

روش های بین المللی حمل محموله در گروه D

روش های بین المللی حمل محموله در گروه D شامل زیرگروه های تعریف شده برای تحویل کالا در مقصد می باشد.  قوانین اینکوترمز در سال های اول هر دهه میلادی به روز رسانی گردیده تا هر گونه ابهام یا ایراد موجود در معاملات، به سادگی پوشش داده شود.

روش های FOB, FAS, CFR, و CIF شامل مقررات و قوانین حمل و نقل کالا از طریق محور های دریایی است و در سایر موارد قابل استناد نمی باشد. تحویل کالا در گروه D طی زیرگروه های ذیل مورد بررسی قرار می گیرد.

 

حتما بخوانید: ترخیص کالا از دبی

 

تحویل کالا در مرز تعیین شده / Delivered At Frontier / DAF

Delivered At Frontier که به اختصار DAF نامیده می شود، روش تحویل کالا در محل تعیین شده (مرز تعیین شده) است. تحویل کالا در مرز تعیین کننده مسئولیت فروشنده تا زمان دسترسی خریدار به کالا خواهد بود.

مرز در این تعریف از جمله اصطلاحاتی است که معنا محدودی نخواهد داشت. بدین ترتیب مرز هر کشور در صورت قید شدن در برگه معامله میان خریدار و فروشنده، قابل استناد خواهد بود. البته باید به طول دقیق تمامی جزئیات از جمله نوع کالا، مرز تعیین شده و سایر موارد درج گردد.

DAF عموما اصطلاحی کاربردی در حوزه تحویل کالا در راه آهن یا مرز های جاده ای است، اما با این حال این تعریف یک تعریف محدود کننده در روش DAF نخواهد بود.

تحویل کالا در مقصد با پرداخت کامل عوارض Delivered Duty Paid (DDP) از دیگر روش هایی است که با توجه به وجود برخی از قوانین خاص از جمله پرداخت کامل عوارض و حقوق، کمی نسبت به دیگر زیرگروه های روش D متفاوت می باشد.

Delivered Duty Unpaid که به اختصار DDU خوانده می شود، برخلاف روش DDP، شامل تحویل کالا در مقصد بدون پرداخت هر نوع عوارض گمرکی و حقوق است.

 

روش های بین المللی حمل محموله در اسکله بندر مقصد _ DEQ

در روش DEQ که به معنا تحویل کالا در اسکله مقصد (Delivered Ex Quay ) نیز هست، کلیه مسئولیت های تعیین شده برای فروشنده در زمان ترخیص کالا از اسکله و تحویل به خریدار، خاتمه می یابد.

تمامی هزینه های تعیین شده در این روش برعهده فروشنده است. هزینه هایی شامل گمرک، عوارض، مالیات و به طور کلی کلیه تعرفه های مشخص شده که خریدار عهده دار تقبل آن ها است.

 

تحویل کالا در عرشه کشتی بندر کشور مقصد DES

DES که عبارت مختصری از اصطلاح Delivered Ex Ship است، به معنا روش تحویل کالا در عرشه بندی کشتی کشور مقصد می باشد. در این روش فروشنده نه تنها عهده دار تمامی هزینه های ناشی از حمل کالا، عوارض و گمرک خواهد بود، بلکه تا زمان تحویل کالا روی عرشه به خریدار، مسئول کلیه خطرات و هم چنین احتمالات ناشی از ورود ضرر و زیان به کالا نیز خواهد بود.

 

روش های بین المللی حمل محموله در گروه C

روش های بین المللی حمل محموله که شامل پرداخت هزینه های مرتبط با کرایه تعیین شده برای حمل است، در گروه C بررسی خواهد شد. این گروه شامل 4 زیر مجموعه است.

  1. Cost and Freight
  2. Cost, Insurance and Freight
  3. Carriage Paid To
  4. Carriage and Insurance Paid to

1 _ CFR به معنا کرایه حمل کالا تا مقصد مورد نظر است.

C&F چیست ؟  c&f اصطلاح قدیمی CFR است. در این روش مسئولیت فروشنده پس از تحویل کالا (عبور کالا از کِشتی) خاتمه می یابد. هزینه قرارداد بیمه برعهده خریدار و هزینه حمل کالا برعهده فروشنده خواهد بود.

2 _ CIF به معنا هزینه بیمه، کرایه و قیمت کالا است. هزینه هایی هم چون بیمه، قرداد و هم چنین سایر تعرفه های تعیین شده برعهده فروشنده است. در این روش پایان مسئولیت فروشنده، تحویل کالا در مقصد تعیین شده خواهد بود. این روش به طور ویژه در حمل و نقل دریایی کاربرد خواهد داشت.

 

C&F چیست ؟

C&F به معنا ارزش کالا است. تقبل هزینه کالا و بیمه برعهده فروشنده است و مسئولیت ناشی از ورود خسارت یا نقص به کالا نیز در Cost, Insurance and Freight برعهده فروشنده می باشد. این مسئولیت در زمان تحویل کالا از فروشنده ساقط می شود.

 

قیمت Cif چیست ؟

قیمت Cif در یک اصطلاح کوتاه، عبارت از هزینه تمام شده تحویل کالا در بندر است. این هزینه شامل موارد ذیل می گردد.

  • ارزش (هزینه) کالا
  • هزینه (تعرفه) گمرک
  • THC
  • هزینه ها و تعرفه های اعمال شده در بندر
  • هزینه قرارداد بیمه

3 _ CPT به معنا پرداخت کلیه هزینه های تحویل کالا تا مقصد است. این روش که با نام حمل مرکب نیز شناخته می شود، عمدتا برای حمل دریایی یا هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. اتمام مسئولیت های فروشنده، با تحویل کالا به حمل کننده صورت می گیرد.

4 _ CIP به معنا تحویل کالا و تقبل هزینه های حمل و بیمه است. هزینه حمل کالا و هم چنین قرداد منعقد شده در رابطه با بیمه برعهده فروشنده می باشد. اما قرداد بازرسی توسط خریدار تنظیم می گردد.

 

حتما بخوانید: خرید کالا از امارات و ارسال به ایران 

روش های بین المللی حمل محموله در گروه E

روش های بین المللی حمل محموله E شامل تحویل کالا در محل کار (نقطه عزیمت) است.

 

شرکت بارون امپرور جنرال ترندینگ (Baron Emperor General Trading)

شرکت بارون امپرور جنرال ترندینگ با بیش از 25 سال سابقه در حوزه ترخیص، ترانزیت و ری اکسپورت کالا، به عنوان یکی از موفق ترین شرکت های فعال در ایران شناخته می شود.

این شرکت به واسطه عضویت در اتاق بازرگانی و گمرک امارات متحده عربی، مجری انجام خدمات ترانزیت و ترخیص کالا متقاضیان بدون دریافت مالیات (Vat) می باشد. از اصلی ترین خدمات شرکت بارون امپرور جنرال ترندینگ می توان به ترخیص تخصصی انواع مکمل های ورزشی، نوشیدنی طبیعی و صنعتی، تحویل بسته های پستی و … اشاره نمود.

 

بدود دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *